maandag 16 mei 2016

op de Catwalk....en ook nog de Amsterdamse school

 Vandaag is er op de valreep het er toch van gekomen, het bezoek aan het rijksmuseum met de tentoonstelling Catwalk... Afgelopen zaterdag zouden  we met de 4 mannen al gaan, maar aangezien vriend Frans door zijn rug was gegaan, en Christian en Rick en ik het eigenlijk best nog wel druk hadden en veel moesten doen, hebben we de afspraak maar afgezegd en dan maar niet. Vriendin Kitty was afgelopen vrijdag bij me en aangezien zij ook niets te doen had op tweede pinksterdag besloten we om dan maar samen te gaan. Ik had me er al bij neergelegd dat ik niet zou gaan, maar gelukkig kon het toch nog.

Vroeg heel vroeg was ik al bij de bushalte om met de interliner naar Amsterdam waar ik op Schiphol Kitty zou treffen, praktisch als ik ben, had ik al uitgezocht waar zij aankwam met de trein, ook waar onze trein naar Centraal Station zou staan, dat bleek een ander perron, dus appte ik haar dat ik op perron 3 zou staan onderaan de roltrap.... In mijn onschuld niet beseft  dat er 3 roltrappen zijn.. dus toen ik dat zag, dacht ik slim te zijn, dus ik appte haar ik sta bij de lift.. er vanuit gaande dat de lift naar perron 3 heel duidelijk zou zijn.... Stom, natuurlijk niet, Kitty komt aan op perron 1 en dus gaat zij wachten bij de lift van perron 1 boven, en ik stond bij 3, ik had wel gekeken of ik haar zag lopen maar nee dus. Ineens zagen we elkaar, natuurlijk moesten we wel lachen om deze miscommunicatie. Terwijl ik dacht dit is heel duidelijk...nou niet dus.

Wij verder met de trein naar Amsterdam om daar met de tram naar het museumeiland te gaan. Aangekomen op CS bleek dat een tram was vastgelopen, juist tram 2, die we moesten hebben en we moesten dus op een andere plek opstappen. Dit hebben we maar gedaan. We zijn snel in gestapt en dus naar het museumeiland gegaan om de expositie te gaan zien in het Rijks. Eerst hebben we wat gegeten, daarna zijn we het Rijks ingegaan. 
Natuurlijk moest ik naar het toilet en terwijl ik het toilet inloop zie ik daar een appel 6c liggen, wit helaas, dus eerlijk als ik ben, heb ik deze afgegeven bij iemand van de beveiliging die hem afgaf bij de kassa, ik hoop dat de eigenaar deze telefoon op haalt.

Kitty en ik zijn goed in een museum, we kennen het rijks al, dus besloten we om maar meteen naar de expositie te gaan, de kroonstukken niet te bezoeken, maar alleen de twee exposities van De Catwalk en de expositie van Breitner, meisjes in kimono. 

De beide exposities waren mooi en was veel te zien, en toch had ik het gevoel dat ik maar weinig zag, gek is dat eigenlijk.  Misschien lag het aan onze manier van lopen, we zijn traditie getrouw, weer eens langs de verkeerde kant gelopen, dus begonnen achteraan wat ik ook altijd heb met de mannen. we beginnen op de een of andere manier nooit aan het begin maar aan het einde.. Moeten ze het ook maar duidelijker aangeven denk ik dan.

Het was dus mooi, zeker de breedste jurk van Nederland en de oudste onderbroek die is gevonden.. prachtig.

Nadat we de beide exposities hadden gezien hebben we besloten om ook maar het stedelijk even aan te doen. Daar was ik nog niet geweest, dus dat leek ons wel erg gaaf. 

De expositie was de design van de Amsterdamse School, ik moet zeggen, het is niet mijn stijl, ik vond het niet echt indrukwekkend, wel was het opvallend dat alle beschrijvingen op de grond lagen zodat je toch wel vreemde houdingen van mensen zag, soms wat aantrekkelijker, soms ronduit niet om aan te zien. Helaas liet ik me weer eens ontvallen, ik moet toch leren om niet hardop te denken, bij een wieg uit die periode, die zo lelijk was dat ik hard op dacht,. nou als je als kind in zon wieg word gelegd dan wil je toch meteen dood... Gelukkig heeft Kitty ook mijn humor en begon te lachen, zei wel dat ik dit niet mag zeggen.. maar ja soms denk ik hardop.

Daarna zijn we nog even door de verschillende ruimtes gelopen en gekeken naar vooral moderne werken wat weer erg leuk is om te zien. Kortom onze museum jaarkaart hebben we er weer helemaal uitgehaald gelukkig, twee musea op 1 dag wat heerlijk.
Om zes uur was ik heerlijk thuis, had nog snel op Schiphol wat boodschappen gedaan voor het eten, daarna ben ik lekker naar huis gegaan heerlijk. Wat is die interliner toch een uitvinding.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten