maandag 8 juni 2015

zo kan een beeld veranderen


Een aantal mensen weten het van mij, ik ben sinds heel kort
gek van kook programma's. Misschien komt dat wel door de eetgroep waar ik in zit.
Misschien wel door de leuke uitjes met vrienden waarna we dan heerlijk met elkaar
ergens gaan eten. Misschien is het wel omdat ik sinds een jaar nog beter kook voor mezelf.  Misschien is het wel omdat ik het dan zo gezellig vind eten. Ik zit dan met mijn bord op schoot en kijk naar dat programma wat ze allemaal maken en op de een of andere manier krijg ik dan het gevoel
dat ze voor mij hebben staan koken en vooral ook dat ik niet alleen eet.

Natuurlijk heb ik Masterchef holland 2015 helemaal gevolgd, geweldig vond ik dit. In eerste instantie was ik fan van Stan,  ik vond hem een leuke uitstraling hebben zijn verhaal over zijn halfzijdige verlamming in zijn gezicht maakte indruk op mij. Ik vond hem geweldig. Gaande weg begon ik ook zijn humor te waarderen... maar hoe meer we naar het eind kwamen hoe grotere afkeer ik van hem kreeg. De arrogantie die hij had over zijn kunnen, dat hij wel zou winnen, ook de opmerking ik kan het geld heel goed gebruiken, de ruimte die hij in nam en anderen geen ruimte gunde bij het koken. Zijn houding vond ik zo erg worden dat ik zo hoopte dat hij niet zou winnen.

Mijn favoriet werd uiteindelijk Naresh, hij was zo grappig en leuk, hij had ook de humor met wat er gebeurde, een hele eigen manier van aanpak maar ook hij was goud en eerlijk in zijn doen, voor hem was het een groot feest, hij ging echt voor de fun en dat zag je ook. Natuurlijk was het voor hem ook spannend maar zijn positieve insteek was geweldig. Hij verloor, werd derde en wat zegt hij : "Wat gaaf ik behoor tot de beste 3 en dat heb ik toch maar mooi even gehaald" Grandioos, omdenken in het kwadraat. Dit deed hij steeds heerlijk vond ik dat.

Uiteindelijk ging ik ook steeds meer waardering voelen voor Gary, die ook vreselijk veel lol in het koken had, humor van zijn fouten inzag en die zichtbaar genoot in de keuken. Hij zag het als een tweede kans, en was zo puur in wat hij liet zien, na het overleven van de kanker ging hij mee doen met deze wedstrijd, zo gaaf. Hij vocht en zette zich echt helemaal in voor alles, zijn opmerking dat hij ging voor de titel was prachtig, niks mee en niks minder. Dit bleek ook wel uiteindelijk.

De laatste aflevering, ging helaas Naresh er al snel uit.. net niet genoeg punten om bij de beste twee te horen, maar dat was voor hem geen punt, zoals ik net al beschreef.

De wedstrijd ging tussen Gary en Stan, Gary stond al één punt voor, maar dat is natuurlijk te kloppen.  Stan bleef in al zijn tussendoor opmerkingen maar zeggen dat hij het geld nodig had, en steeds weer dat hij het verdiende om te winnen, dat hij alles heeft gegeven. Het waren opmerkingen die mij steeds meer in het verkeerde keelgat schoten. ik vond het vreemd dat hij zo reageerde. Het zouden spanningen kunnen zijn geweest of wie weet sociaal onhandig.

Gary daarin tegen, straalde lol uit, en genoot zichtbaar van het feit dat hij zover was gekomen,  kookte er op los, koos voor nieuwe dingen aan het eind van de wedstrijd, met de asperges, ging niet voor het traditionele wat Stan wel deed,  en je  zag hem genieten van wat hij deed. Heerlijk om te zien uiteindelijk.. hoe hij een pracht van een gerecht wist te maken, waar werk en liefde en plezier in zat. Aan het einde van de opdracht, was het eerste wat hij deed, naar Stan lopen en hem een dikke high five geven... gewoon omdat hij het gered had en dat hij genoot, zo  oprecht en puur.

Bij de uitslag, zag je natuurlijk de spanning bij de twee overgebleven mannen, maar wederom kwam de opmerking van Stan, ik wil winnen, ik heb het geld nodig, ik win ook want ik ben goed.
Helaas voor Stan, hij verloor, de opmerking die hij achteraf maakte is dat hij het niet verdiende om te verliezen, hij had alles gegeven .Hij had niet eens de beleefdheid om Gary te feliciteren.. hij was boos omdat zijn gerechtje niet goed genoeg was. Heel spijtig.

In de korte nabeschouwing, zei Stan nog een keer dat hij het niet terecht vond, hij had moeten winnen, Daar tegenover kwam de opmerking van Gary, dat hij blij was met de titel en de bokaal die hij had gewonnen maar dat het geld  die 25000 euro ging schenken aan het kwf omdat hij vind dat er veel kinderen plezier moeten hebben ondanks hun ziekte en dat hij hoopt dat hij daarmee hun ziekte wat kan verlichten. Zo oprecht en puur, hij deed het inderdaad voor zijn lol en verdiend dan ook echt de titel die hij nu gewonnen heeft wat een pracht mens is die Gary.
Zoals ik al schreef het beeld kan veranderen.... Eerst vond ik Stan geweldig maar ik werd steeds grotere fan van Naresh,  en daarna van Gary en Naresh..



Gary
Stan
Naresh

Geen opmerkingen:

Een reactie posten