woensdag 24 juni 2015

echo



Afgelopen zaterdagavond kreeg ik van vriend Frans de cd van Liesbeth list kado.

ik ben een groot fan van Liesbeth, omdat ze een uitstraling heeft en prachtige liedjes zingt met geweldige  teksten.

Dus dit was een kadootje wat ik al helemaal geweldig vind..

Bij het draaien van de cd, en natuurlijk ook al bij het lezen van de liedteksten zag ik dat ze de liedjes zingt van de man die ik ook zo enorm bewonder... Ramses Shaffy, veel te vroeg van ons vertrokken maar zoveel prachtige liedjes achter gelaten.

Ik heb de cd met veel plezier beluisterd al moest ik even wennen aan dat de liedjes niet zijn gezongen zoals Ramses ze zong, maar Liesbeth doet het op een zon mooie eigen manier, zo subtiel, dat ik alleen maar kan zeggen dat het mooi is en dat ze toch weer stiekem onder je huid kruipt met haar stem.

De liedjes die ze vertolkt, zoals  'ik denk over ja na, Amsterdam', '5 uur', 'ik drink' en nog veel meer mooie liedjes van die grootheid die ook voor haar een man was die prachtig was.

Aan het einde van de cd staat een life opnamen een medley die ze heeft gezongen in haar afscheidstournee, wat ook goed is om nog een keer te horen.

Ze werkt op deze cd samen met o.a. Frank Boeijen, die zijn bijdrage levert op twee nummers, zo mooi en zo goed ook intens.


in de pers word dit geschreven over deze cd:

Over de band tussen Liesbeth List en Ramses Shaffy hoeven we u niets meer te vertellen. Hun levens waren decennia lang met elkaar verbonden, totdat Ramses in 2009 overleed. Nadat Liesbeth in 2013 het Shaffy nummer "Ik denk over je na, Amsterdam" opnam voor het tribute album "Leef!", kwam de vraag van Shaffy's oud-manager Menno Timmerman of ze ooit wel eens iets van zijn repertoire had vertolkt. "Ik heb daar gewoon nooit eerder aangedacht. Het is moeilijk om de stem van Ramses los te horen van de door hem vertolkte songs", aldus Liesbeth.

Doordat Liesbeth een geheel eigen draai wist te geven aan haar bijdrage voor het aan Ramses opgedragen tribute album, opende dat haar ogen en durfde ze het aan om een aantal nummers van Ramses te selecteren en op te nemen. Deze liederen zijn nu verzameld op het album "Echo". Het repertoire is puur gekozen op tekst. Liesbeth: "Het moet ook over mij kunnen gaan."

Op "Echo" staan een aantal bijzondere samenwerkingen. Met Frank Boeijen zingt Liesbeth "Duet" en "We verschillen niet", met Peter van Benthem "Samen" en "Ik betaal" zingt Liesbeth samen met ..... rapper Typhoon!
Ook Ramses zelf is te horen op deze cd. Liesbeth koos ervoor om een live medley uit 2004 als bonustrack aan het album toe te voegen.

Het is een mooi album dat bol staat van de melancholie, maar zonder bombast. Persoonlijker kan het bijna niet worden. Als Liesbeth praat over de nummers die ze heeft gekozen, dan heeft ze overal een anekdote bij. Een eerlijk en direct album.

Titel: "Echo"
Releasedatum: 22 mei 2015
Uitgever: Innercore Music  PIAS Nederland
Te koop bij o.a.: Bol.com, iTunes, Platomania
EAN: 5414939923814
Productie: Ton Snijders & Lené te Voortwis
Zang: Liesbeth List, Frank Boeijen, Peter van Benthem & Typhoon
Muzikanten: Ton Snijders, Peter van Benthem, Lené te Voortwis
Gastmuzikanten: Florian Hoefnagels, Christan Grotenbreg, Angelo Verploegen, Ilja Reijngoud, Michiel van Dijk, Rens van der Zalm, André Houtappels, Richard van Bergen & Trevor Grahl
Foto's: Koos Breukel
Naar een idee van Menno Timmerman

ECHO CONCERTEN:
10 oktober 2015: Try-out Echo. De Vorstin, Hilversum
15 oktober 2015: Try-out Echo. De Tuin, Leusden
18 oktober 2015: PARADISO, Amsterdam
23 oktober 2015: ELCKERKYC, Antwerpen

TRACKLIST:
1. Ik denk over je na, Amsterdam
2. 5 uur
3. Duet (met Frank Boeijen)
4. In oktober
5. Ik drink
6. Soms
7. Eiland van Weleer
8. Samen (met Peter van Benthem)
9. We verschillen niet (met Frank Boeijen)
10. 't Is stil in Amsterdam
11. Ik betaal (met Typhoon)
12. Mateloos
13. Echo
14. Shaffy medley (live bonustrack)


REACTIES OP cd "Echo":

Stef Bos: "Te gek! Zo mooi, muzikaal rond Liesbeth haar stem gebouwd en in een sfeer die haar en de tijd waar ze voor staat eer aan doet. Dikke proficiat!" 

Typhoon, via Facebook: "Erg trots op mijn samenwerking met deze geweldige zangeres en vrouw, Liesbeth List. Frisse bewerkingen van bijzondere Ramses nummers, waaronder "Ik betaal" met mij."

John Oomkes, Noord Hollands Dagblad (****): "Op "Echo" eert Liesbeth List haar oude makker Ramses Shaffy door een bijzondere keuze uit diens repertoire te maken. List covert niet simpel, maar interpreteert op haar eigen wijze. Het team om List heen - producers Ton Snijders en Lené te Voortwis, en gasten Typhoon en Frank Boeijen doet niets te veel. Dat is de weg naar puur luistergenot, want Ramses was ook een prachtige tekstdichter." 

Bart Wijlaars, Telegraaf (*****): "Niets zo vanuit het hart als dit "Echo". List koos nummers die persoonlijke betekenis voor haar hebben. Met bijdrages van Frank Boeijen en Typhoon is er een balans tussen de nieuwe versies en de oude. Los van dit alles is dit natuurlijk melancholie in haar meest muzikale vorm. Dat was de kracht van Ramses en List bezit diezelfde overtuiging. Een juweel van een eerbetoon."

Frank Straver, Trouw(***): "List klinkt krachtig en kwetsbaar tegelijk in deze toch wel gedurfde exercitie. Dat de stem van Shaffy haar niet bijvalt - ergens reken je daar toch op - , voelt soms droevig. Zeker in het lieflijke "In oktober", dat het duo ooit zo harmonieus zong. Op sommige nummers is het gat gedicht. Frank Boeijen springt bij in bijvoorbeeld "We verschillen niet" en Peter van Benthem in "Samen". De meest verrassende samenwerking is het frisse duet met de jonge rapper Typhoon in "Ik betaal", dat net als vele andere uitvoeringen op Echo een vrij eenvoudig jazzy geluid meekreeg."    





Geen opmerkingen:

Een reactie posten