donderdag 9 april 2015

zwangerschapstest


In de counseling hebben we altijd een aantal zwangerschapstesten liggen. Soms hebben we ze jarenlang niet nodig en soms is er ineens vraag om. Meisjes die even niet hebben opgelet en denken dat ze zwanger zijn. Soms zijn er nog meisjes die denken dat ze niet zwanger kunnen raken als ze een tampon indoen tijdens het vrijen. Dus die raken ineens in paniek als ze niet ongesteld zijn geworden.  Wat we dan meestal doen als een meisje bij ons komt. We geven haar de opdracht om naar het toilet te gaan met een bekertje om daarin te plassen, en dan gaan we samen naar de uitslag kijken als die komt. Dit ook om te voorkomen dat het kind in paniek raakt als het zwanger is, meestal valt het mee, gelukkig, is het ongesteld zijn uitgesteld wegens de stress, soms is het wel raak en dan moet er natuurlijk actie ondernomen worden, richting ouders en unitleiding. We zijn hierin altijd heel zorgvuldig en passen ook goed op aan wie we het vertellen en begeleiden de leerling zo goed als we kunnen, maar ook de ouders begeleiden we dan zo goed mogelijk. Vaak is het loos alarm en dan krijgen de meiden van ons toch een soort voorlichting over soa en wat ze zoal op kunnen lopen, dit alleen om te voorkomen dat ze zonder condoom gaan vrijen. Al hebben ze de pil, dan nog, altijd een condoom, omdat je je natuurlijk voor meer dingen moet beschermen. Vandaag gaf ik echter een test mee aan een leerling en tot mijn grote schrik kwam ik er achter dat hij over datum was, meer dan een jaar, dus hoe betrouwbaar hij is, dat kan ik niet zeggen,  dus meteen vandaag maar meteen twee testen gehaald bij de C1000, om dat recht te zetten en om eentje weer op voorraad te hebben. Bij de kassa kwam ik aan, daar zat een oud leerling van mij, die me met grote ogen aankeek. Ze weten inmiddels allemaal dat ik op mannen val en dat ik daar geen geheim van maak. Dus ja wat maakt het uit. Ik stond daar met twee testen, ik kreeg een vragende blik, dan komt toch bij mij een soort van onzin uit mijn mond waar ik zelf van schrik en achteraf bij denk hoe kun je dit doen.. maar goed ik kon het niet laten. Dat joch keek me aan en ik zei dus heel zachtjes, we verwachten een tweeling en we willen via de test uitzoeken of het meisjes of jongens worden, en daar heb je twee testen voor nodig. Dat joch keek, dacht na, zei niets meer en  ik ben alleen maar lief gaan lachen en dom blijven kijken, alles keurig betaald en vertrokken.. Ik vraag me alleen af wat hij nu thuis gaat vertellen.. ten eerste dat ik kennelijk toch hetero ben, en ten tweede dat ik een tweeling krijg en dan ook nog dat ik een zwangerschapstest kocht om te kijken of het jongens of meiden werden.. Ik denk dat de hele familie in schok zit en als het mee zit ook nog heel Alphen.. ach soms moet ik ook leren met te beheersen maar ja dat lukt niet altijd.. Dat ondeugende kind in mij dat kan het niet laten...
Meteen ben ik terug bij een lotusoefening, waar ik in gesprek ging met een man die mij  aan het verbinden was, jaren geleden al, hij moest natuurlijk een gesprek bedenken en vroeg mij of ik kinderen had... en ja foute knop aangedrukt. Ik begon meteen met het verhaal over dat wij geen kinderen konden krijgen, dat we al heel lang bezig waren, dat we van alles probeerden, dat het echt niet aan ons allebei lag, ( de hulpverlener zag je al in paniek raken, terwijl zijn maten dubbel lagen van het lachen, ook de instructeur, die mij heel goed kent kwam niet meer bij), en ik bleef maar door gaan dat we ook ki hadden geprobeerd maar dat niets lukte.. om hem in het zweet te zien zitten, en te eindigen met de opmerking, dat mijn vriend ook al zei dat we maar moesten accepteren dat voor ons een kinderwens niet vervuld kan worden..... Je zag de hulpverlener kijken.. hij keek heel verbaasd, zijn maten en mijn instructeur lag slap van het lachen op de grond.. en pas toen kreeg hij door dat ik hem aan het plagen was... en kon hij er ook om lachen. .Hij vertelde achteraf wel dat hij ontzettend had zitten zweten bij mijn verhaal en alleen maar dacht, focussen op het verband en meer niet.
Soms kom ik er achter dat ik soms toch net iets te enthousiast ben of zo... zo dus ook weer vandaag


Geen opmerkingen:

Een reactie posten