zondag 5 april 2015

dagje uit Amsterdam

 
Al heel lang naar uitgezien, lekker naar Amsterdam, de stad waar ik graag kom, waar ik graag kwam en waar ik eigenlijk te weinig kom. Ik weet nooit zo goed hoe dat komt, ik denk dat het komt door de reizen naar andere steden, dat ik niet zo snel meer denk aan Amsterdam, Vroeger was dit een uitje waar ik de nacht van te voren slecht voor sliep, waar ik naar uitkeek, waar ik me op verheugde, een dagje heerlijk weg. Toen ik in Groningen woonde was dit het. samen met mijn toenmalig vriendje naar Amsterdam, samen in de trein, broodjes en drinken mee, en kletsen en bedenken wat we allemaal zouden gaan kopen. Na een dag moe maar voldaan met tassenvol gingen we dan weer naar onze stad Groningen, om te zeggen dat er eigenlijk toch niets boven Amsterdam gaat. Vandaag ging ik vanuit mijn huidige woonplaats naar Amsterdam. Het gemak dient de mens dus ben ik maar met de interliner naar Schiphol gegaan, daar overgestapt op de trein naar Amsterdam en dan nog een stukje lopen naar de Beurs van Berlage waar ik de mannen zou treffen. Aangezien ik erg vroeg was ben ik maar wat rond de beurs van Berlage gaan ronddwalen en wat foto's gaan maken. Het was geweldig om daar even zo te lopen. Het duurde niet lang of de andere drie mannen melden zich ook, we zijn begonnen zoals het hoort thee en koffie met.. en dat was een lekker taartje wat we hebben gegeten, daarna lopend naar het instituut voor de Tropen, waar een prachtige tentoonstelling was over body art en natuurlijk is het museum prachtig om te zien. De tentoonstelling was interessant erg boeiend ook, mede omdat je dingen ziet die je niet kent... ook dat mensen bewust hun lichaam verminken om mooier te zijn, noem maar op.. het is intrigerend, Daarna natuurlijk eerst de tweede etage gepakt van het museum, waar we veel dingen hebben gezien en genoten, het museum is prachtig opgebouwd, snel even wat eten een broodje met en een kop thee, en naar de derde etage, dit is en blijft mijn favoriet, ik vind het er erg genieten, de straatjes die er zijn nagemaakt, de winkeltjes, de kroegen het huis uit Fez uit Marokko, de tent van de nomaden, en noem maar op, het is genieten. We hebben dik 4 uur in het museum doorgebracht en er van genoten. Daarna terug gelopen naar het centrum en al dwalend door de straten kwamen we bij het restaurant Mata Hari, een prachtig restaurant volgens de verhalen van vriend Frans met perfect eten, en altijd druk. Toch hebben we een poging gedaan en er was plek voor 4 personen, wij voelden ons de koning te rijk. Eerst even voor zitten te borrelen, daarna konden we naar het heilige der heilige in dit restaurant waar we goddelijke spijzen tot ons konden nemen, dit alles zorgvuldig en met glans aangebracht door een leuke en spannende ober. WE besloten dan ook maar meteen voor alles te gaan, een drie gangen menu, heerlijk gegeten, begonnen met een soort van kaas, een mozzarella achtig  iets met daarin weer een andere kaas, alles zorgvuldig opgemaakt met sla etc, als hoofdgerecht een koekje van linzen met pasta en luie wijfen patat, als toetje een heerlijk stukje walnoten taart met ijs van kruidnagel, heerlijk was dit en bijzonder, al denk ik dat ik de volgende keer die kruidnagelijs niet meer hoef. Daarna natuurlijk een kop thee, en toen terug naar huis. Gelukkig zaten we heel dicht bij het station dus dat was wel lekker, samen de trein in en bij schiphol ging ik er uit terwijl de mannen verder gingen naar leiden en Rotterdam.. De terugreis in de bus was snel en na een heerlijke dag thuis komen en na te genieten van oa de fotos en van de vriendschap die we hebben maakt het ideaal en geweldig mooi.
 
 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten