dinsdag 21 april 2015

maskerspel


Zondag in Leiden even langs de Tiger en daar lagen ze, prachtige kant en klare maskers voor een theaterles. Zoals ik al een keer eerder schreef, bedenk ik veel dingen ter plekke, werk ik dingen uit, en ga ik aan de slag. Dit keer dus ook. Ik zag ze, bedacht me niet en kocht meteen twee pakken met maskers. Vandaag was het dan zover, de isk klas, de niet-zwemmers kwamen. Dan probeer ik altijd een les te bedenken waarin zowel de eerste groep als de tweede groep, hun plek vinden en iets leuks kunnen spelen.

Dus de maskers kwamen meteen van pas. Het bijzondere van deze lessen is, dat leerlingen, die de Nederlandse taal nog niet echt zo machtig zijn, ineens vloeiend Nederlands spreken. Ze kunnen zich verschuilen en patst boem ze staan er, ze worden voor hun gevoel niet gezien en dan ineens gaat het wel. Dit is vaak een soort van overstap naar het durven spreken kom ik vaak achter. Een masker verbergt jouw gevoel en je schaamte, je verlegenheid en ze gaan.

Dit keer weer prachtige stukken gezien.. ik heb vreselijk gelachen. Een stukje waarin op de markt werd gespeeld waar kinderen broccoli etc waren en dat men op de reclame had gezien dat ze meer groente moesten eten. Een stukje met Zorro in de hoofdrol, iemand zat tv te kijken en die werd overvallen en ja hoor Zorro, de man met het masker kwam er aan en dit hielp de man.. geweldig verzonnen. Een ander stukje speelde af op een gemaskerde bal, was origineel maar ergens ook voorspelbaar.

Het laatste stukje was zo doordacht, ze hadden het over make-up , hoe meer hoe beter, hoe dikker je masker werd gemaakt, kortom, ze waren erg leuk bezig met dit, ze maakte een prachtig spel, speelden het helemaal uit en ik was erg verbaasd over hoe diep ze nadachten. Ook het overhalen van een meisje dat dan maar veel make-up moest dragen omdat ze dan er bij mocht horen, ze kreeg inderdaad een masker op met veel kleuren. Ze speelden en dat meisje moest dan ineens allerlei klusjes doen voor die anderen, de diepere laag, dat je met make up op, over je hele gezicht je kan verstoppen kwam hierin zo mooi naar voren.. zo prachtig, dat je ook je rotte kant kan verbergen.. gevolg was wel dat ik heb genoten van het spel.

Ik moet binnenkort maar weer een keer naar de Tiger om nog meer maskers te halen voor nog geen 2 euro per pak omdat het effect zo enorm groot is voor deze kids dat ik ze wil hebben liggen. Zeker voor kinderen die het moeilijk vinden om Nederlands te praten, door het masker komen ze dus losser.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten