maandag 6 april 2015

uit de oude doos (Speciaal voor Christian)(deel 1)


Foto's

De kiekjes zijn zwart-wit en klein
Ze zijn gekarteld aan de rand
Een album dat haast uit zijn band valt
Maar op die schommel met een glaasje prik
Dat kind dat ben ik.

( fragment uit het lied Foto's van Jenny Arean)


Dwalend door Amsterdam met de mannen, kwam het gesprek op wie we vroeger waren, hoe we eruit zagen etc. Vriend Christian weet altijd net de vraag te stellen, is ook zijn beroep, waarop je weer eens extra in beweging komt, naast het slenteren door Amsterdam of waar dan ook. Dus ik begon al te denken, ik zou eens een keer in mijn oude doos met foto's moeten gaan kijken en naar dat kind van toen. Dat kind dat altijd nog in dit lijf zit, dat nog altijd gelukkig naar buiten komt en dartelt in het leven, soms als een pas geboren veulentje soms als een oud en bejaard paard in zijn laatste dagen op de manege voordat hij naar het rusthuis mag voor  paarden.. kortom tijd om eens wat foto's uit de jeugd te plaatsen. Vergeef me ze zijn niet op volgorde maar ze zijn er wel





Het is prachtig om het handschrift van mijn moeder te zien die dit heeft geschreven, de data.
De foto onderaan is het gezin, met de hond, dit was bij mijn tante Cliene en Ome Bertus, op de Kleine 'Beer 9, ik herken het aan het vogelhok wat er altijd stond. Ik hoor nog mijn moeder zeggen toen deze foto werd afgedrukt, het moest een soort van statie foto zijn en ze zei meteen.... ach die hond Sita verknalt het weer door daar te gaan liggen rollen.... 
De foto erboven ben ik met Reine, een vos die we probeerden op te laten groeien en met de fles groot brachten, wat inderdaad is gelukt. De anderen kan ik me niet meer herinneren, de agent was denk ik voor de optocht in het dorp waar we met elkaar liepen op koninginnendag.. met de school, dat waren toen nog echte dorpsfeesten. We gingen eerst een optocht doen, daarna gingen we spelletjes doen en als klap op de vuurpijl, gingen de jongens en mannen van het drop gekostumeerd voetbal doen, natuurlijk met veel borsten en jurken etc... ook was er nog sprake van een zeskamp, waar met een zeephelling etc de zeskamp van de tv werd na gedaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten