dinsdag 5 augustus 2014

nat pak

 
Ik ben niet meer verbaasd maar toch wilde ik wat aandacht besteden aan dit gebeuren,
ik kan er de humor nog wel van inzien, het is natuurlijk een prachtige zomeractie, al wil ik erbij zeggen dat ik niet mee doe aan dit soort dingen. Het is een massale gekte, en ik weet dat het al heel lang is, maar langzamerhand druipt het ook mijn vriendenkring, collega's kring etc binnen, en ik wil het even voor zijn, dat ik er niet aan mee doe. Ik vind het een stomme actie en begrijp er niets van, wat voor lol is hier nu aan. Wel vind ik het gaaf om de variaties te zien die men doet. een bekende dichter had een nat pak in een bak met water gedaan en deze trok hij aan, zo een nat bak gehaald, een bevriende brandweerman had zijn pak aan de deur gehangen en spoot hem vervolgens nat, een andere bekende had een pak melk en gooide daar een met water gevulde fles Bacardi overheen, een andere bevriende brandweerman ging in een krokodillenpak de rijn in springen, ook grappig, een wat oudere collega, wilde natuurlijk een eigen draai geven en sprong het water in met een piratenpak, gaf de uitdaging meteen een andere draai, omdat de volgende uitgedaagde in een piratenpak een nat pak moest halen. Wel was ze even vergeten toen ze in het water zat dat haar broek afgezakt was en ergens in de rijn dreef.... het kan gebeuren. Je staat er dan in ieder geval gekleurd op. Ik verbaas me over  kracht die zit in dit soort dingen, en hoe men massaal meegaat doen, al hou ik mijn hart vast over de nieuwe rage die ik las, namelijk steek jezelf in brand en doof het zo snel mogelijk, kennelijk gaan ze de vier elementen af, eerst water, nu dus vuur, en ik vraag me af wat ze gaan doen met lucht en aarde. (bij aarde zullen ze wel zo lang mogelijk onder de grond moeten liggen in een kist of zo, en met lucht zullen ze waarschijnlijk iets doen dat je heel lang je adem moet inhouden ergens, of misschien wel een zo vies mogelijk lucht moet laten ontstaan door ergens een wind te laten of zo.) De nieuwe rage, en ik vergeet echt niet planking, uiling, het eten van een lepel kaneel, of het jezelf een blaar bezorgen door met zout en een ijsblokje in de weer te gaan, maar nu deze met dat jezelf in de brand steken. De kinderen smeren zichzelf in met brandspiritus en steken het aan, de bedoeling is om het zo snel mogelijk te doven.. hoe ziek kan je zijn om dit te bedenken en ook nog een ander iemand uit te dagen.. Met dit soort acties en dingen vind ik internet ineens minder leuk, en vind ik ook het sociale media gebeuren minder leuk. ik hoop toch dat deze actie overslaat en weg gaat.
hieronder een artikel dat ik vond over een nat -pak, misschien leuk om te lezen, en anders ach zie het al bijsluiter bij een medicijn die je ook niet lees :-)
 
 
 
 
 
 
 
Op Facebook is een nieuwe hype ontstaan: 'Een nat pak halen'. Vrienden dagen elkaar uit om in het water te springen en dat te filmen. Als iemand weigert, moet er een tegenprestatie worden verricht. Dat Amsterdam ook overstag is, blijkt uit de melige filmpjes van stedelingen die zich in de gracht of een fontein storten.
Anneke Zonjee op het Mercatorplein
Anneke Zonjee op het Mercatorplein © Facebook
 
Ik weet nog niet wie ik ga nomineren. Het grappige is dat de meesten ook daadwerkelijk meedoen
Anneke Zonjee (32) uit Amsterdam koos de fontein op het Mercatorplein uit voor een zeiknat pak. 'Ik was door mijn vriendin Leoni de Haan uitgedaagd via Facebook. Zij heeft echt een heel grappig filmpje, vanaf de brug op de Postjeskade.' 

De regels zijn simpel: wie zelf een nat pak haalt en het bewijs daarvan op Facebook zet, mag drie vrienden nomineren die binnen 24 uur hetzelfde moeten doen. Wie daar geen gehoor aan geeft, moet een tegenprestatie leveren. Vaak een etentje, maar sommigen nemen ook genoegen met een goede fles whisky, een krat bier of een fles wijn.

Wie met deze actie is begonnen, is niet duidelijk. Maar de filmpjes duiken op in diverse delen van het land, van Zeeland tot Noord-Holland. Zonjee heeft een vriend uit Castricum uitgedaagd en ook daar staan mensen inmiddels in de badkuip en met een sproeier in de tuin.

Vermoedelijk is iemand in het buitenland begonnen met de Nat Paknominaties. Het idee zou zijn overgewaaid uit Noorwegen, waar jongeren bij min tien graden Celsius in zee doken en elkaar daarna uitdaagden hetzelfde te doen. Volgens een ander verhaal is het verschijnsel als grap onder binnenvaartschippers begonnen. De wildste verhalen doen bovendien de ronde over de hype. In Frankrijk zouden er zelfs doden door zijn gevallen.

In Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland wordt de hype gebruikt om geld op te halen voor een goed doel, maar in de regio Amsterdam overheerst vooralsnog de meligheid.

Rebecca Kroes (36) uit Badhoevedorp kreeg gisteravond een bak water over haar hoofd. Haar buurjongen was niet te beroerd om een handje te helpen. 'Het grappige is dat de meesten die worden genomineerd, meedoen. Mijn man is in het Vierbuizenmeertje in Badhoevedorp gesprongen. Een vriend is in een roze maillot en glitterpak het water in gegaan.'

Het andere Facebookgebruikers ertoe verleiden aan een ludieke actie mee te doen, blijkt goed te werken als iemand de camera op zichzelf richt. Een half jaar geleden ontstond nog ophef over 'de neknominaties', waarbij Facebookgebruikers, vooral jongeren, voor de camera in één keer een fles drank leegdronken en anderen uitdaagden hetzelfde te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten