vrijdag 22 augustus 2014

haarlem...

 
De voet ging vandaag met sportmaatje en vriendin Yvonne, naar  Haarlem. we hadden dit afgesproken omdat het weer in Nederland niet altijd de zon geeft die hij beloofd, dus ja dan maar naar Haarlem en ik had al heel lang het Teylersmuseum op mijn verlanglijstje staan, dus dat hebben we gedaan vandaag. De heenweg met de auto ging prima, een parkeergarage zoeken geen punt, alleen is het soms wat vaag aangegeven maar dat zal wel bij Haarlem horen. Daarna zijn we samen door de regen, ja hoor in Haarlem ook bakken water uit de lucht alsof het gratis was en niks kost. Dus wij gingen ervoor zoals het hoort. We hebben heerlijk  lopen dwalen door Haarlem, en wat zijn daar prachtige geveltjes te zien, wat een mooie huizen ook,. Onderweg kwam de voet zijn familievoet tegen op een voetstuk, en vond eigenlijk ook dat hij daar zou moeten staan. De oudste apotheek zo mooi van binnen, en orgineel, en dan ook nog het oudste museum waar ik dus vandaag de voet zou laten kennismaken met een stukje cultuur wat ik nog niet ken. Het museum is in een prachtig gebouw gevestigd, in het museum zijn heul, heul lees heul veel fossielen te zien, het mooie is wel dat alles nog met een oud handschrift is geschreven, de tijd heeft er stil gestaan, een kikvorsch staat er, prachtig, dit. Ook ergens onder de tafel ligt een groot stuk steen alsof ze geen plek hadden en iets hadden van leg dat maar een neer daar, en het is nooit weggehaald. De spiegel waarin je jezelf een hand kan geven, de fluister bollen, waarmee je van de ene kant van de kamer naar de andere kant van de kamer kan communiseren zonder dat je hoeft te schreeuwen, maar heel zacht fluisteren en je hoort elkaar. Grandioos, We hebben ook een voorstelling mee gemaakt over de sterren, daarbij moesten we via een ingang, een koepel binnen en daar konden we onze rug gaan liggen om te kijken naar een voorstelling in de lucht.. ik denk dat het niet zo moeilijk is wat er gebeurde, ik lag vannacht om half 3 in bed en was voor mijn doen veel te vroeg op dus ja ik viel in slaap, ik werd wakker van mijn eigen gesnurk.. dus ja ik heb wel het nodige gemist maar mijn dromen waren toch leuker, denk ik. Daarna even het museum door, en het is klein, er zijn niet veel dingen of zalen , maar het is wel een museum waar je een keer moet zijn geweest. We zijn onderweg nog even het alleroudste hofje van Haarlem binnen gelopen het begijnenhofje, en daar zie je wat foto's van hieronder. De meest leuke foto vind ik wel, dat de oude huisjes door veel oude mensen word bewoond en dat je dus onder een afdak een scootmobiel ziet staan en een rollator geweldig. Na het bezoek aan het museum zijn we samen door Haarlem gaan dwalen maar de regen is dan toch wel een beetje een spelbreker, ik wilde mijn voet de vrijheid laten blijven voelen, dus ik heb de meegebrachte gevangenisschoenen maar in de tas gelaten.  Daarna zijn we heel lekker bij de trendy restaurant jettys wat gaan eten, Yvonne een broodje met geitenkaas, mijn bestelde broodje met bijzonder eitje, werd plotseling veranderd in een uitsmijter, maar wel erg lekker. Na het eten zijn we samen naar de auto terug gegaan en weer naar huis. Het was een heerlijke middag zo en genieten.
 
beeldje in het hofje
 


voet in het hofje
leuk lampje






Geen opmerkingen:

Een reactie posten