maandag 4 augustus 2014

delft

Woensdag in het kader van we gaan weer een leuk dagje maken, nu we niet kramperen in Nijmegen, zijn we naar Delft gegaan. Eerst ben ik lekker wezen sporten, daarna even snel langs groenrijk voor een kaarsenstander. Snel door naar Sassenheim om daar de auto op een te vol parkeerterrein bij het spoor te parkeren en samen met de trein naar Delft. Het is een heerlijk idee dat we dus zomaar gaan en het leuk hebben. In Delft hebben we eerst lekker onze meegebrachte broodjes opgegeten en daarna de rondvaart geboekt door de grachten van Delft. Ons hoofdmissie was de Nieuwe Kerk om te kunnen kijken naar hoe de koninklijke familie is opgebaard en hoe het ligt etc. Dus we zijn dat maar gaan doen. Het is een mooie kerk vond ik, ze zijn er helaas volop bezig met van alles en nog wat, het blijkt ook dat de ruimte waar de koningen van ons land zijn opgebaard in het nieuwe gedeelte liggen, maar wat gaat de geschiedenis terug in de tijd als je zo kijkt naar het schema wat er bij ligt, en wat zou ik graag een keer in een paar hele oude kisten willen kijken, of ze goed zijn gebalsemd en hoe ze er echt hebben uitgezien, of gewoon een keer de kelder te mogen bezoeken, ik zou dat dan zeker doen. Na door de kerk te hebben gelopen zijn we natuurlijk even een delfs blauw winkel ingeweest, en ik had het dinsdag al ontdekt in het zuiderzeemuseum, dat ik niet van delfsblauw hou, en ben nu nog meer overtuigd. wat een kitsch. Terwijl we door de straten liepen op weg naar de oude kerk, die we eerst niet wilden bezoeken, kwamen we bij een zaakje en daar verkochten ze secrid, en ik ben verkocht wat een gaaf ding is dat
ik kende het niet maar het is een cardholder maar het leuke is er zit onderaan een schuifje en je drukt erop en hup je pasjes komen eruit met verschil van lengte zodat je meteen weet welk pasje je moet hebben. geweldig. Ik heb al besloten dat ik heel erg ga sparen voor een dubbel pakket, zo handig, een tip voor Vaderdag, of voor als iemand geen kadootje weet, hij is geweldig. In de oude kerk was ik erg onder de indruk van alles, er lagen inderdaad beroemdheden, zoals Piet hein zijn daden waren groot, Johannes Vermeer ( het huis wat van hem is geweest staat er ook nog maar er staat helaas Jan vermeer) Dat mag de pret niet drukken, zeker niet als je weet, dat Johannes zo arm was dat hij met zijn voeten naar beneden is begraven, dat kost minder dan liggend in de kerk, vind het triest dat die man zijn hele leven al heeft gestaan en dat hij na zijn dood ook nog moet staan, maar goed het is zijn lot. Heel bijzonder vond ik de graftombe van de dochter van Filips van Marnix van Sint-Aldegonde, ze lag er naar mijn gevoel niet zo geweldig bij maar dan lees je ineens dat op het schilderij achter haar van de olielamp maar 1 vlam brand omdat haar moeder is gestorven in het kraambed. Dat maakt meteen een heel verhaal zo mooi dat dit soort symboliek dan toch gebruikt werd en waar ik geen weet van had, net als dat Vermeer, de grote Vermeer recht op zijn voeten moet staan, en zo zullen er wel meer verhalen zijn maar die heb ik niet allemaal gelezen of onthouden. Na de oude kerk, die trouwens scheef is gebouwd, de toren dan  met name, is zo grappig geprobeerd om op te lossen, men heeft namelijk als je de foto bekijkt van de klok op de toren, een leeuwtje wat dikker gemaakt en tevens een uitsteeksel aan de kant bij de 3 korter gemaakt zodat het optisch bedrog zijn werk kan doen en dat je denkt dat hij recht staat. Tevens zijn de torentjes aan de rechter kant langer gemaakt dan aan de linkerkant, die hebben een verzwaring gekregen zodat de toren recht lijkt te staan. Dat de toren scheef is gezakt heeft alles te maken met de verzakking van de aarde onder de kerk. Ik vind dit heerlijke dingen om te weten. Tevens is de kerk in verschillende fases gebouwd wat je ook ziet, een deel van rood steen heel sober en dan het grijzige gedeelte echt in barok stijl, geweldig om te zien.
Na de Kerk, waar ook een prachtige tentoonstelling was, zijn we naar het Prinsenmuseum gegaan, daar wilde ik graag heen, en wederom hulde aan de museum jaar kaart, we konden er weer gratis in, ik wilde heel graag de plek zien waar koning Willem van Oranje is neergeschoten. Nou om dit plek kun je dus niet heen, dat is duidelijk. Het hele museum is een voormalig klooster maar is helemaal om deze historische feit heen gebouwd, wij hadden al meteen de vraag of het wel echt waar is, maar het zou kunnen. Het was een redelijk museum maar wij moesten naar onze rondvaart, dus we hebben hem niet helemaal doorlopen. Na het museum meteen door naar de rondvaart, We hadden na onze ervaring in Berlijn, in Amsterdam, in Leiden er helemaal zin in, op het water zie je een totaal andere kant van een stad en het is zo heerlijk om te varen. We hadden er helemaal zin in totdat we de boot zagen, totdat we in de boot stapten, totdat de boot, die overvol was ook nog ging varen.. ik moet zeggen het was ff slikken, het was ff afzien, een te kleine boot, en je kon niets zien, vreselijk 45 minuten op een boot en een tocht waarvan je hoopt veel te leren over de stad, wat ook wel de bedoeling was maar helaas kwam het niet zo over omdat je alleen maar dacht als ik hoest schieten de stoelen los, of je zat als je je knie optilde al meteen in de rug van je voorman, kortom het was geen succes. Na de boottocht, die we godzijdank overleefden, zijn we naar het station gegaan, waar we door de drukte en de onoverzichtelijkheid van het station vergeten zijn in te checken, dus we hebben een het stukje tot aan Leiden helaas zwart gereden, nou dat doe ik natuurlijk altijd al in mijn zwarte kleding maar het is geen pretje, je krijgt toch een soort van ongezonde spanning in je lijf. In Leiden zijn we keurig uitgestapt en zijn daar meteen maar ingechekt dus dat was prima. Heerlijk gegeten bij de mac bij het station in Sassenheim en daarna naar huis. Ik heb nog snel even de boodschappen gedaan die ik moest doen voor de eters van morgen en het was een mooie dag waarin ik genoten heb
 
 














let op de lamp achter haar slechts 1 vlam








de klok als je goed kijkt zie je de rechter leeuw dat hij dikker is
en tevens naast de drie en korter stukje heeft dat uitsteekt.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten