zaterdag 9 augustus 2014

alles draait om God?

laat ik beginnen met de opmerking dat ik ooit schreef over dat je een rotonde kon adopteren,. met van allerlei mogelijkheden. Ik heb me toen niet gerealiseerd dat ook bepaalde groepen dit kunnen doen met de nodige gevolgen van dien. Deze ochtend net voordat ik naar de zwarte markt ga in Beverwijk, kom ik over de nieuw aangelegde rotonde en tot mijn grote verbazing. lees vooral schrik, lees ik het eerst bord, "Alles draait om God!". ik schrik van schrik draai ik nog een rondje extra en zie tot mijn stomme verbazing ook nog een ander bord, die ook al zo lang als ik me kan heugen over de weg hangt, in een lichtgevende bord, met de tekst "Vergeet God niet". De eerste keer dat ik dit bord zag hangen, ben ik naar de Hoogvliet gelopen, omdat ik dacht dat hij te koop was, dat het een reclame was voor een product wat alleen in Alphen aan den Rijn te koop zou zijn, nu blijkt echter dat het een bord is wat hier gewoon hangt. Ik moet zeggen, ik zie het nu als een soort van unicum, iets wat bij Alphen hoort, maar inmiddels niet meer echt opvalt, je raakt gewend, en de tijd dat ik in paniek mijn boodschappenlijstje aanvulde is inmiddels over. Al heb ik er wel ooit een flard over geschreven, maar goed, die staat ergens in een bundel. Maar dit gebeuren, ik schrik ervan, ten eerste is het een kale boel op de rotonde, dus zo leuk is het niet als de rotonde God is, en we er rondjes om moeten rijden, het roept nou niet meteen een sfeer op van, "kom gezellig meedoen" Het is toch wel een beetje iets van waar is dit voor nodig en het is saai. Ik vraag me ook meteen af, stel nu dat men vanuit de moslim wereld, vanuit de moskee, dit gaat doen en in plaats van God Allah neer gaat zetten, of dat ook kan en geaccepteerd gaat worden. Ik zou zeggen een kans die ik zou willen uitproberen, en dan een leuke miniatuur moskeetje erbij. Maakt het net wat gezelliger, als je iets adopteert doe er dan ook wat leuks mee aub en hou het niet bij 4 borden met teksten die het verkeer afleiden met alle gevolgen van dien.
Geloof me ik heb niets tegen het geloof, en vind ook dat iedereen zijn eigen manier moet vinden en moet geloven wat ze willen maar ik vind dit te opdringerig. Weet nog de tekst als je vanuit Amsterdam kwam en naar Alphen aan den rijn rijd met de auto, dat je moet stoppen bij de stoplichten bij Leimuiden, daar stond altijd een lichtgevend bord met de tekst  "Jezus Komt" Ik kan je verzekeren, dat als je daar staat te wachten, en op dat moment laat een meeuw een witte klodder poep op je raam vallen, dat je wel even gek staat te kijken, en dat je dat Jezus komt wel meteen heel letterlijk neemt. Sinds die tijd heb ik altijd mijn ruitenwissers aanstaan als ik daar moet wachten of langsrijd, het was ook moeilijk te verwijderen, gelukkig was het op het glas, dus safer kan het niet maar toch.. het geeft zon rotzooi, dat hij komt. Kortom ik heb weer het nodige van gedachten gewisseld over dit onderwerp, al wil ik toch nog graag iets moois zeggen hierover, het komt vanuit Spinosa, die zo mooi schreef dat God natuur is, dus overal is, en dat vind ik een mooie gedachte, dat we de verpersoonlijking achterwege laten maar dat we het zien in wat de natuur doet. Ik vind dat veel mooier en daar kan ik achter staan. Dan wil ik wel om God draaien, dan zal ik hem niet vergeten omdat het natuur is. En misschien is het wel niet god, maar zijn het de mensen die in God geloven die de wereld toch wat minder gezellig maken met hun acties en hun preken over hemel en hel en dood en verderf.. ik geloof gewoon dat we het leven moeten vieren en genieten, en maar moeten zien dat God de natuur is, dat maakt het veel leuker, en begrijpelijker voor velen.

inmiddels heb ik ook een antwoord op de flard die ik ooit heb geschreven met de titel
"Waarom kijkt God de andere kant op"
Hij is gewoon misselijk van dat gedraai om hem heen,
daarom maar onder de foto toch deze flard die in de nieuwe bundel staat


waarom kijkt God de andere kant op

terwijl ik teder
op straat jouw hand aanraak
je even over je wang strijk
zie ik het komen
de boot waarop ik zo heb gewacht
ik zie de foto van de twee jongen
van 17 uit Iran die zijn opgehangen
omdat ze hielden van elkaar
ik voel langzaam
een traan lopen over mijn wangen
ik raak hem niet aan
deze traan mag blijven
omdat ik nog steeds niet begrijp
waarom God steeds
de andere kant opkijkt
als weer eens iemand
omdat hij iemand lief heeft
van hetzelfde geslacht
in elkaar word geslagen
of word gedood
omdat men hem of haar
de liefde verbood

Geen opmerkingen:

Een reactie posten