zondag 3 november 2013

even terug

Zie me nog lopen, twee jaar geleden, na een lange wandeling, ineens dit beeld wat hier boven staat, ineens zomaar in Petra, en het wonder was geboren, wat was het genieten voor mij om daar te lopen en te zijn, Helaas heb ik niet alles kunnen zien, omdat een mens soms zoveel indrukken krijgt, de hitte zo overweldigend is dat je er duizelig van word en dus ga je terug naar de plek om net zo te genieten van alles op  dat ene na.. maar dat was niet erg... ik heb zo genoten van Petra, en de hele reis door en naar Jordanië. Vandaag dus met vriendin Kitty en vriendin Heleen, die ook mee waren naar Jordanie,  bij deze tentoonstelling en tevens de Arabische markt bezocht,  daarna gingen we naar de film lawrence of arabia., die had ik nog nooit gezien en nu dus nu een kans om deze te zien. Ik vind het vooral leuk omdat ik  zo weer terug ben in een land waar ik eigenlijk het reizen hebt ontdekt en waar ik vreselijk genoot van dat wat je geboden word.. heerlijk. Nadat we een auto hadden gestald bij het transferium zijn we met de andere auto naar de haagweg gegaan om de andere auto te parkeren. Heerlijk met het busje naar het museum gebracht en daar naar de tentoonstelling. Het viel een beetje heel erg tegen om eerlijk te zijn. De tentoonstelling was over drie etages uitgesmeerd, en kon het mysterie van Petra niet raken, en niet weer geven. Zeker niet als je er geweest bent vond ik. Tevens waren was het bijna onmogelijk om echt alles goed te zien en te lezen wegens het toch wel vele bezoekers. Het bijzondere is wel dat ik door de tentoonstelling wel het gevoel heb dat ik terug wil naar Petra. Daarna zijn we even langs 4 kraampjes gelopen wat een Arabische markt moest voorstellen maar ja ik ben wel wat beter gewend om eerlijk te zijn, dit stelde weinig voor, al moet ik zeggen dat de klantvriendelijkheid en tevens de kwaliteit van de noten en olijven van Ilias Delicatessen echt geweldig was. Tussen de tentoonstelling en de aanvang van de film zijn we met z'n drieeën maar even leiden in gegaan om een hapje te eten, en dat was een leuke tent waar we terecht kwamen, een beetje een eetcafe met heerlijke gerechten, dat was meteen ook al klaar. Na het eten terug naar het museum om te kijken naar de film Lawrence of Arabia, een 4 uur durende film, en toen ik dat hoorde zakte de moet mij in de schoen omdat ik dacht dat ga ik nooit redden. Het bijzonder van deze film is wel je raakt er in en voor je het weet is het pauze en voor je het weet is de film afgelopen.. prachtig een echte aanrader als je hem nog niet hebt gezien, om eens op een donkere avond met veel regen en storm te bekijken en weg te zakken in de ogen van Lawrence.. wow..
In de pauze hebben we bij de marktkraam van Ilias wat noten gehaald en olijven die heerlijk waren om te eten. Na de film terug lopen naar de Haagweg om daar de auto te halen, door te rijden naar mijn auto, tijd om afscheid te nemen en daarna door naar huis wat een heerlijke en geweldige dag was dit weer met heerlijke mensen.
 
de acteur die Lawrence speelt
de echte Lawrence




 
 

Petra. Wonder in de woestijn

Verscholen woestijnstad in Jordanië komt tot leven in Leiden

Met haar uit rode rotsen gehouwen tempels, koningsgraven en luxe woonhuizen is Petra misschien wel het allermooiste in de wereld op het gebied van cultuurhistorie en archeologie. En van dat allermooiste toont het Rijksmuseum van Oudheden weer het allermooiste: 150 archeologische topstukken die niet eerder bij ons waren te zien. Maak kennis met deze bijzondere nalatenschap van de Nabateeërs.

 
Het RMO neemt u via een adembenemend tentoonstellingsdecor mee naar de mooiste plekken van de woestijnstad. De stad herrijst voor uw ogen, op basis van de meest recente archeologische opgravingen. De siq, een smalle bergkloof, geeft toegang tot de stad. Daar treft u het beroemde schathuis al-Khazneh, heiligdommen, villa’s en de luxe residentie op het bergmassief Umm al-Biyara. Zo krijgt u een indruk van de spectaculaire ruïnes en de zinderende sfeer van de woestijn. Blikvanger van de tentoonstelling is het gedetailleerde beeldhouwwerk dat de gebouwen van de stad siert. U ziet reliëfs met dieren- en plantenmotieven, portretten van goden, godinnen en fabeldieren, levensgrote beelden en sierlijk bewerkte zuilen. Ook zijn er fresco’s en voorbeelden van het fijn beschilderde aardewerk van de Nabateeërs. Tentoonstellingen worden vaak spectaculair genoemd, maar in dit geval is dat terecht. In Leiden komt een oudheidkundig wonder werkelijk tot leven.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten