donderdag 17 januari 2013

het groene scherm

Sinds maanden ligt er in mijn lokaal een groot groen doek te wachten totdat hij gebruikt gaat worden. Ik ben op zich niet zo onhandig met een computer maar dit gebeuren is toch aan mij wat vreemd en zeker hoe het nu moet dat weet ik helemaal niet. Toch heb ik besloten, na lang heel lang aarzelen om maar het diepe in te springen en mij als docent gewoon maar te laten verrassen. Ik heb gewoon aan het begin van het project gezegd dat ik het ook niet weet en dat we samen gaan zoeken naar de mogelijkheden die we kunnen toepassen op het scherm, en hoe we dat kunnen doen, wat we kunnen etc.. Dus ik ben heel druk in de weer geweest, en van alles geprobeerd te zoeken, en genoeg gevonden aan instructie op het internet, dus dat is prima zo en ik begreep het aardig dacht ik. Even was ik vergeten hoe handig onze leerlingen zijn met een computer en zeker met hun macbook, en dus terwijl ik nog stond te stuntelen om via de beamer een filmpje te laten zien, hadden zij met elkaar al het nodige bedacht en uitgedacht.. kortom ik liep wat achter de feiten aan om eerlijk te zijn. Toch is het prachtig om te ontdekken dat de leerlingen het heerlijk vinden om met jou dingen te ontdekken en uit te zoeken en van alles te proberen, ik teken voor dit soort creative en vooral experimentele lessen, het is prachtig om zo veel te leren en dit weer door te kunnen geven aan andere kinderen van de andere klassen. De leerlingen die erg goed zijn heb ik gevraagd om op papier voor mij een uitleg neer te zetten en dat gaat geweldig goed. Ik krijg het in een taal die elk kind kan begrijpen en dat is heerlijk om eerlijk te zijn. Tevens, en nu klap ik uit de school, ik begrijp het zelf ook veel beter door hun woorden. Het mooie is dat de leerlingen nu aan het experimenteren zijn, wat ze allemaal kunnen met het groene doek, en met achtergrondjes. er zijn prachtige dingen gemaakt en zo bijzonder vind ik het hoe ze dit gedaan hebben dat ik vreselijk trots ben op ze. Ze verzinnen van alles, bepaalde houdingen en dan kijken of ze dat goed in de foto kunnen krijgen, ze verzinnen poses waardoor ze ineens echt een onderdeel van een foto worden. Ze vinden het heerlijk om ook elkaar te helpen, en heel veel leerlingen zijn ook thuis al bezig geweest met hun foto, ze knippen ze bij en komen mij dan vol trots laten zien wat ze hebben gemaakt. Kortom het bruist weer in het drama lokaal zoals altijd en ik geniet mede omdat ik merk dat de kids zo genieten van dit doen en dit uit te zoeken. Nu is het nog stoeien met foto's later met het maken van een filmpje met gebruik van het groene doek. Inmiddels ben ik stad en land aan het afzoeken naar meer groene lappen, mede om zo meer plekken te kunnen maken waar we kunnen werken in de school... dus als iemand nog ergens een appeltjes groene doek heeft liggen van redelijk formaat.. of wat dan ook dan hou ik me bij deze aanbevolen. Hieronder twee voorbeelden die gemaakt zijn door twee leerlingen, het meisje op de stoel, is onherkenbaar door mij gemaakt, zodat jullie niet gaan denken dat ze er vreemd uitziet, en ik zal zeker als ik meer bijzondere fotos krijg ze ook hier plaatsen.


1 opmerking:

  1. geweldig! misschien klop ik nog eens aan bij jou voor dit geweldige scherm... even wachten op een super idee. En fijn hè, die handige leerlingen van ons!

    BeantwoordenVerwijderen