maandag 14 januari 2013

en zo weer terug in mijn jeugd

Soms zomaar ineens komt het dan binnen, een strip en dan ineens ben ik terug bij mijn ouderlijk huis. Zie ik ineens het tafereel dat toen ontstond en waar ik nog steeds stiekem om lach. Ik kom er steeds meer achter dat ik de streken van mijn vader heb, zo ook in dit verhaal. Mijn vader was uit een gezin van 13 kinderen en zijn oudste broer daar droeg hij extra zorg voor. Deze broer was in Indie geweest om te vechten en was terug gekomen met een Indische vrouw ( een pracht mens trouwens), maar goed mijn oom is op een gegeven moment gescheiden van zijn vrouw, en kwam terecht op een kamertje met 1 grote hobby, vogeltjes, en regelmatig kwam hij dan even langs met zijn brommer om de vogeltjes te laten zien die hij dan had.. Het was zijn lust en zijn leven. Mijn oom was een man die erg alleen woonde en dus ook niet zo goed op zijn eet gewoontes lette, en dus inderdaad luiddruchtig smakte, af en toe zelfs wat spuugde van zich af, altijd naar links, en slurpte van zijn soep en zijn koffie etc.. kortom als hij op visite kwam, zaten wij met het gezin in de keuken te eten en at mijn oom in de kamer. Dit om te voorkomen dat wij ons eten bespuugd zagen en het dus minder lekker zou zijn. Geloof me we hebben heus geprobeerd hem hierop te wijzen en te zeggen maar dit kwam niet aan. Daarbij kwam nog dat hij een gebit had, en dat zat wat ruim, met als gevolg dat het gebit regelmatig uit zijn mond vloog ( het klik gebit bestond nog niet) en af en toe ineens dwars in zijn mond stond.. Kortom naast hem zitten met het eten was geen pretje, wetens het spugen, tegenover hem zitten ook niet want elk moment kon het gebit uit zijn mond vliegen en zo in je bord belanden.. en geloof me de angst is erg groot als je tegenover hem zat. Gelukkig waren wij gezegend met een hele kleine keuken waar je net met 4 personen kon zitten te eten, dus als hij dan kwam was dat een goede reden om mijn oom in de kamer te laten eten.... en ons eetlust werd niet bedorven. Echter op een zondag, toen mijn oom weer rond etenstijd arriveerde, zat mijn broer te kijken naar een mooie film en wilde dus niet in de keuken eten.. Mijn ouders vonden het niet erg om af en toe een keer, en zeker op zondag, in de kamer te eten met het bord op schoot, maar dan wel met elkaar.... maar aangezien mijn oom er was, en het geen optie was om met elkaar in de kamer te eten besloot men dat we met het gezin in de keuken te eten, met als gevolg dat mijn broer dus de film niet mocht zien. Kortom mijn broer begon te onderhandelen.. en dat werkte, hij mocht in de kamer zitten film te kijken en daar ook eten... Maar hij was even de streken van mijn vader vergeten. Mijn oom zat aan de kleine tafel, tegenover mijn broer, en mijn vader heeft mijn oom zoveel soep gebracht, want dat was het ergste wat hij kon eten, dit geeft namelijk de combi van sleurpen en smakken.. en het gebit.. kortom onsmakelijker kon het zijn, zeker niet met stukjes stokbrood erbij.. gevolg.. de tafel lag erg bezaaid en na een kwartiertje met volle afgrijzen dit te hebben gezien en aangehoord en vooral ook gevoeld wegens de spuug tik van mijn oom en het praten met volle mond.. zat mijn broer keurig in de keuken bij ons te eten aan tafel...... En mijn vader maar lachen met mijn moeder... heerlijk vind ik dit...  en daar deed nou het bovenstaande plaatje mij aan denken, zo leuk even weer terug naar vroeger

Geen opmerkingen:

Een reactie posten