Aangezien ik dit wel een mooi gegeven vond heb ik maar besloten om mijn leerlingen van de isk een toneelstuk te laten maken over Blue monday, en wat ze meestal heel gemakkelijk afgaat gaf nu wat problemen want een maandag kan toch niet blauw zijn. Maar nadat ik ze had uitgelegd wat dit betekende kwamen de mooiste toneel stukjes te voorschijn, van mensen die inderdaad zgn van de flat sprongen tot mensen die gewoon het niet meer zagen zitten en chagerijnig waren en daardoor dus de anderen uitscholden etc.. kortom het was weer een heerlijk uurtje met deze kids zoals het altijd is..
en mijn blauwe maandag moet nog komen, het dieet hou ik nog steeds goed vol, en het valt me erg mee en ja de kilo's vliegen eraf dus dat is heerlijk
een leuk artikel in de krant over Blue Monday
Blue Monday, het depressieve broertje van Valentijnsdag
Wat zou het makkelijk zijn, een invuloefening van schulden, salaris, de weersverwachting, het aantal dagen na, en het volhouden van de goede voornemens, die haarfijn voor ons uitrekent wanneer we misschien een extra doosje prozac in huis moeten halen. Te mooi om waar te zijn, zo vond ook The Guardian-columinst Ben Goldacre die in 2006 al onthulde dat ‘Blue Monday’ een marketingstunt was van het Britse Sky Travel om de treurige medemens te verleiden tot een vakantie naar de zon.
En het heeft gewerkt, ‘Blue Monday’ wordt ieder jaar weer een vrolijke hype en ook op de social media wordt er weer door velen verkondigd of het al dan niet een slechte dag is vandaag. Of het marketingtechnisch echt een succes is geweest voor de vakantiebranche valt te betwijfelen. ‘Blue Monday’ lijkt inmiddels te zijn gekaapt door een hele andere sector. Het Fonds Psychische Gezondheid grijpt de gelegenheid aan om depressieve mensen te overstelpen met warmte en goede adviezen en in Amsterdam-West was vanochtend zelfs een speciaal ‘Blue Monday’-lied te horen.
Tot afgrijzen van de ontmaskeraar van Blue Monday, Ben Goldacre, lijkt het depressieve broertje van Valentijnsdag nu dus gekaapt te worden door de antidepressiva-industrie en de goede bedoelingen. Sky Travel lijkt ondertussen niet echt te hebben kunnen profiteren van de eigen marketingstunt. In 2010 sloot de reisorganisatie haar Sky Travel Channel wegens de keiharde competitie van het internet. Als depressie, zoals Cliff Arnall voorspelde, grotendeels wordt bepaald door hoge schulden en matig salaris, lijkt het logisch dat een dure vakantie boeken op ‘Blue Monday’ misschien niet echt een verantwoord idee is.