zondag 16 juli 2023

Pieterpad ( Sittard naar Strabeek) 22km

 

Omdat we toch wat vroeg wilden lopen, had ik al besloten om in Sittard de nacht door te brengen in een hotel, dat bleek achteraf een B&B te zijn waar ik een klein appartement huurde voor 1 nacht, het was even wat gedoe hoe laat ik aan zou komen mede omdat had bedacht dat ik vroeg wilde gaan maar helaas ging dat niet. ik moest eerst via de fysio dus het werd later dan ik eigenlijk had gewild maar goed, dat is soms niet anders.. het is wat het is...

Het voordeel is wel dat je even rustig kan bedenken wat je mee moet nemen en hoe en wat, en dat je niet in de stad zelf hoeft te eten, ik had gewoon thuis gegeten en kon het rustig aan doen, ik kon daar thee zetten, dus ik had een thermosfles mee voor de thee, zodat ik in de trein, het is tenslotte een lange reis, rustig naar Sittard kon reizen. De volgende ochtend zou ik een ontbijt krijgen, dus dat was ook prima, maar ik besloot al om toch maar voor onderweg een salade mee te nemen zodat ik die kon eten de volgende dag onderweg. ook een voordeel van dit appartement was dat er een koelkast was. en een waterkoker, natuurlijk ging wel mijn dompelaar mee voor het andere hotel.

Ik zou om 9 uur gaan lopen, het was maar 11 km tot het punt dat ik Susan zou oppikken in Spaubeek bij het station om half 12, dus ik had de tijd, maar besloot toch om er maar even wat meer tijd voor uit te trekken, tenslotte maak ik foto's onderweg en weet ik niet hoe de toch is, of er veel klimmen en stijgen is.. dus is het slimmer om gewoon lekker de tijd te nemen, en ach dan heb ik ook wat meer rust tussendoor.

 Tot zover de planning in mijn hoofd....

Het ging helemaal volgens planning heb even staan twijfelen of ik misschien toch een trein later zou nemen. Maar dat was onzin liever iets te vroeg op mijn kamer om ook mijn tas te herschikking denk dat ik de verdeling niet goed heb gemaakt . 

Bij aankomst in Sittard had de dame van de B&b me een prachtige uitleg gegeven, alleen was ze een klein stukje vergeten waardoor ik dus toch nog even mijn google maps heb geraadpleegd, die ik keurig heb opgevolgd en voor ik het wist  was ik er Le Petite/ de Engel. Ik had een eigen appartement met douche maar helaas moest ik naar het toilet op de gang, daar ben ik nooit zo van maar goed het is wat het is en kan er weinig aan veranderen. Maar het is wel lekker zo’n eigen studentenkamertje.  Ze vroeg meteen of ik rookte, nou nee dus, nou zij dus wel, maar dat had ze niet hoeven zeggen, dat rook ik al toen ze me wat vertelde.

Morgenvroeg om 7 uur op, 8 uur ontbijt en om half 9 starten met lopen is het plan. Na een redelijke nacht was ik wakker om Half 7 dus dan er maar uit , je kan wel blijven liggen maar dat levert je vrij weinig op uiteindelijk, dus eruit naar het toilet en daarna de normale dingen die mensen doen in de ochtend, om daarna op het ontbijt te wachten om 8 uur iets te laat gepland omdat ik ineens zo vroeg op was, maar dat was niet terug te draaien. Al had ik niet echt geweldig geslapen veel geluiden van zowel de koelkast als omgeving zorgden ervoor dat ik wat moeite had met slapen. Ook het niet meenemen van een goed boek zorgde voor wat ongemak om te slapen. Maar we zijn er klaar voor we gaan bijna van start met de 1 na laatste etappe van het Pieterpad. 

Het is duidelijk dat dit een lange blog gaat worden. Dit was nog maar de aanloop tot. 

Na mijn ontbijt afscheid genomen van de b&b eigenaresse en vertrokken, eerst naar het station daarna  door naar het startpunt op de markt, dat was ff zoeken maar vrij snel gevonden om daarna het echte pad te gaan beklimmen, wat meteen begon met een stevige stijging.., dacht nog even dat was niet de bedoeling maar dat was het dus wel..dus ik ben dapper blijven door klimmen langs diverse gedenkplekken en kapelletjes tot ik eindelijk weer kon dalen en weer kon stijgen kortom het was behoorlijk pittig maar goed wat doe je als geen keus hebt juist doorgaan Het meest bijzondere ervaring is toch wel, als je een berg zie die je moet bestijgen, dat je het eindpunt ziet daar richt je je op.. en dan als je daar bent dat dan ineens dat pad naar rechts afbuigt en dus dat je weer moet stijgen, net op het moment als je denkt.... het kan toch niet hoger. nou hoger kan het altijd heb ik wel geleerd deze etappe. Toch was het een mooie afwisselende route met gelukkig prachtige vergezichten, mooie paden. De eerste 12 km liep ik alleen, onderweg zag ik twee oudere mannen aan een picknick tafel in de schaduw samen kaarten,  genieten.

 Op weg naar Spaubeek waar Susan aan zou haken, waren er weer veel mannen die hingen te drogen.. in allerlei vormen, maten en kleuren. Net voor het afgesproken punt stond Susan al te wachten, waarna we samen ons pad verder gingen vervolgen. Heel gezellig kletsen en bijpraten.  Susan had onderweg ergens nog snel een zonnebril gehaald, maar was erg onhandig om niet genoeg water mee te nemen, iets met niet te veel gewicht op je schouders... ze had nog een half flesje, en we moesten nog best ver, maar nergens was een watertappunt in de buurt, dus grootmoedig als ik ben zei ik, geen punt.. ik heb anderhalve liter vocht bij me.. een halve liter heet water voor de thee, en 1 liter water.. dus dat kan ik prima delen.. ik had moeten na denken.. 

Ergens op de hoogtepunt van de hitte, vroeg Susan om wat water, want het hare was op, dus ik gaf haar mijn flesje.. waarop ze tot mijn stomme verbazing, haar cooldoekje nat begon te maken, haar gezicht ging koelen, wat ik wel begrijp maar als je weet dat je daarna nog maar 1 flesje water hebt is dat niet handig.. maar ik was met zoveel ongeloof en stomheid geslagen dat ik niet eens er wat van kon zeggen, omdat dit zo iets geks was.. dacht later wel. .okey je bent lief maar met jou ga ik zeker geen tocht door de woestijn maken..  maar ik moet zeggen het was echt heel heet. 31 graden en dan achteraf met te weinig water is geen slimme zet, daar heb ik wel van geleerd, maar na  ongeveer 18 km uiteindelijk even onder een hangende man te gaan lunchen. Dit uit pure armoede want we konden geen bankjes vinden. Waar we nog hebben gehad dat het misschien handig was om aan te bellen bij een huis en om wat kraanwater te vragen. maar ja we hoefden niet zo ver meer volgens de komoot. tenslotte hadden we al meer dan 3/4 gehad. dus we lieten het bij de vraag en deden het niet..  

Nadat we onze lunch hadden gegeten zijn we verder gelopen om een prachtige plek in de schaduw een bezet bankje te zien. Dus wij grappen maken met de mensen die er zaten.. vreselijk leuk. We zijn verder gelopen en ontdekten wederom prachtige paden. We moesten af en toe over bomen klimmen, onder bomen door. Ongeveer 2 km voor het einde van de route zijn we nog even gaan zitten op een bankje in de schaduw bij een meertje genieten,  daar is het laatste restje water dat we hadden verdeeld.. maar wat had ik een droge keel... de laatste paar kilometers waren zwaar mede door de hitte,  te weinig vocht gedronken.. Bij het eindpunt zijn we afgebogen naar ons hotel, waar we elk een prachtige tweepersoonskamer hebben die ruim is. Waar ik ff nog mijn ogen dicht heb gedaan. nadat ik meer dan 6x een halve liter water heb gedronken.... heerlijk koude water.. om te ontdekken dat de kamer waar ik sliep.. heel warm was, lag pal op de zonkant..

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten