Aangezien ik erg hou van films met Indiana Jones wilde ik deze film heel graag zien, het mooie was dat ik nog twee vrijkaartjes had liggen voor het Veu theater in Alphen dus ik dacht laat ik hier dan naar toe gaan, de zoon van Lisette wilde deze film ook zien dus heb ik hem uitgenodigd om mee te gaan naar de bioscoop om samen deze film te zien. Meestal ga ik alleen, mede omdat ik het wel heel erg lekker vind als ik me wil verliezen in een film, maar dit keer ging dus haar zoon mee wat ik ook erg geslaagd vind.
Deze dag had ik eerst mijn huis zoveel mogelijk schoongemaakt, had zelfs een keer mijn raam was zet, dit ik had gekregen bij de gilette mesjes gebruikt om mijn ramen te wassen, ze zien er momenteel heel erg mooi schoon uit, alleen het grote raam is nog even niet zo geweldig maar dat is ook niet zo vreemd, mede omdat je er dus niet bij kan komen vanaf je raam of balkon, maar de rest lijkt op dit moment streeploos schoon, al weet ik ook uit ervaring dat als je gaat kijken met de zon op je raam dat je dan meteen denkt niet meer doen.. jij kan het echt niet, maar we zullen het zien.
De film was bijzonder, Harrison Ford is gewoon oud, dat is wel duidelijk, het verhaal hoe hij loopt is ook bijzonder, maar het is absoluut een film vol actie, een prachtig verhaal, kortom een film die je kan gaan zien omdat je gewoon zin hebt in vermaak, een paar uurtjes genieten van geen diepgaande moeilijke films maar lekker ontspannend kijken..
recensie van de film:
Regie: James Mangold | Scenario: Jez Butterworth, John-Henry Butterworth, David Koepp, e.a. | Cast:
Harrison Ford (Indiana Jones), Phoebe Waller-Bridge (Helena), Mads
Mikkelson (Dr. Voller), Ethann Isidore (Teddy), Toby Jones (Basil Shaw),
John Rhys-Davies (Sallah), Antonio Banderas (Renaldo), e.a. | Speelduur: 154 minuten | Jaar: 2023
Het
is vaak uit een enorme liefde voor een personage of filmreeks of gewoon
uit pure nostalgie dat we vurig wensen dat vervolgdelen slagen. Zelfs
als er jaren tussen zitten. Het was een behoorlijke belevenis om
vijftien jaar geleden tijdens een nachtelijke première van de vierde Indiana Jones-film
het Amerikaanse publiek helemaal wild te zien worden. Elk frame, of het
nu een personage, een bekend deuntje, de titel of een attribuut
bevatte, zorgde voor gejoel en applaus van de zaal.
Maar na een kritische terugblik bleek Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
ondanks de nodige vernieuwingen een teleurstellende exercitie. Indy en
aliens bleken geen goede combinatie. Shia LaBeouf als verloren gewaande
archeologentelg ging - de vele geruchten ten spijt - niet het stokje
overnemen. En de Russische slechterik gespeeld door Cate Blanchett was
een kolderieke verschijning.
"Goed, nog eentje dan", moeten de
betrokkenen rondom 's werelds bekendste schatgraver annex actieheld
hebben gedacht. Grapjes over de leeftijd van Harrison Ford zullen we
maar even achterwege laten; die zijn er al genoeg. Toch was het nu of
nooit, want Ford tikt inmiddels al de tachtig aan. Spielberg had na het
treuzelen van het vorige deel echt geen zin in de regie en liet de klus
over aan James Mangold. De oorspronkelijke regisseur bemoeide zich net
als George Lucas niet eens met het script. Als dat maar goed gaat.
En
nee, dat gaat niet goed. We ontmoeten een digitaal jonger getrokken
Jones in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog in een veel te
langdradige proloog. Object van obsessie is een mysterieus artefact uit
vervlogen klassieke Griekse tijden. Jones weet samen met zijn Britse
collega Basil Shaw na veel rennen, vluchten en knokken de helft van het
uurwerk waar de titel naar verwijst van nazi Jürgen Voller te
ontfutselen. Vijfentwintig jaar later is Shaw naar de eeuwige
jachtvelden vertrokken en staat zijn dochter Helena, Jones' petekind,
bij de archeoloog op de stoep.
Het is 1969 en de Amerikanen
volgen gretig de eerste maanlanding. Jones moet gedwongen met pensioen,
maar krijgt niet lang de tijd om achter de geraniums te gaan zitten.
Voller, die als wetenschapper voor NASA is betrokken bij de lancering
van de Apollo 11, verschijnt onder een valse naam opnieuw op het
strijdtoneel. Hij heeft zijn jacht op de vermaarde wijzerplaat nooit op
kunnen geven en is vastbesloten het missende deel op te sporen zodat hij
controle krijgt over de tijd. Jones en Helena zijn precies hetzelfde
van plan.
Et voilà, daar hebben we de premisse te pakken van deze
vijfde en zonder enige twijfel laatste stuiptrekking van Indiana Jones.
Want eigenlijk is het niets meer of minder dan een kat-en-muisspel
waarbij twee partijen voortdurend en met nauwelijks adempauze elkaar op
de hielen zitten in de jacht naar het klokje der lotsbestemming. Als
decor van dit alles diende onder ander Marokko. De vehikels zijn
motorfietsen, vliegtuigen en tuktuks. En kennelijk heeft het personage
van Phoebe Waller-Bridge dezelfde duo-opleiding archeologie/actieheld
gevolgd als haar peetvader.
Indiana Jones and the Dial of Destiny
vliegt geregeld uit de bocht, zowel letterlijk als figuurlijk.
Plotmatig heeft het teleurstellend weinig om het lijf. Mangold en zijn
vierkoppige schrijversteam, onder wie toch niet de minsten, maken zich
er als een jantje-van-leiden vanaf door volledig te vertrouwen op de
cast, zucht naar nostalgie en enkele cameo's. De eenvoud van de
klassieke trilogie wordt gezocht, maar de makers vergeten dat het
publiek niet alleen veeleisender is geworden, maar ook smacht naar
vernieuwing binnen acceptabele perken.
Dit laatste zit hem vooral
in de werkelijk bizarre ontknoping. Mangold en de zijnen kunnen zich
een ongeluk naar de voorgaande delen knipogen, maar hun verwoede
pogingen het publiek in te pakken werken vooral op de lachspieren.
Waller-Bridge is een aangename aanvulling op de altijd gedegen Ford,
maar moet het stellen met een onevenwichtig personage waarvan je niet
echt weet wat je aan haar hebt. Ze worden gecomplementeerd door een
jeugdige sidekick die ze in Marokko opduikelen, maar waar ze maar niet
vanaf komen.
Leuke bijkomstigheid is de aanwezigheid van onze
eigen reus Olivier Richters. Als (neo)nazihulpje gun je hem wat meer
tekst, maar zelfs zijn gooi-en-smijtwerk smaakt naar meer. Het boek van
Indiana Jones was al wat stoffig geworden, maar mag nu definitief
gesloten worden. Een onderhoudende avonturenfilm van de band laten
rollen blijkt nog een hele opgave. Je gunt Indiana Jones zo graag een
fijn pensioen. Uit liefde voor het personage en gewoon uit pure
nostalgie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten