donderdag 13 mei 2021

Pieterpad etappe 9 (Hardenberg naar Ommen) 21 km

Om half 5 ging de wekker niet, ik had bij de sonos de verkeerde dag ingevuld namelijk woensdag in plaats van de donderdag.. gelukkig was ik spontaan al om 4 uur wakker.. , achterlijk vroeg maar ik had al ontdekt dat als ik de trein van half 7 wilde halen, ik ook nog ging lopen naar het station dat ik gewoon vroeg moest zijn. Ik zou dan ook pas aankomen om 10 voor 9. Mijn ervaring is wel inmiddels hoe eerder je begint hoe mooier en ongerepter lijkt de natuur en wat is er mooier dan samen met de natuur te ontwaken.

Had dit keer een nieuwe rugzak aan geschaft omdat ik een rugzak wilde met heupband, dit zit prettiger en is minder zwaar. het voordeel is ook dat er 30 liter in kan, dus ik kon iets meer meenemen op reis.. en ach aangezien we toch  ook twee nachten in een hotel zaten was dat eigenlijk alleen maar handig, omdat je dus spullen daar kon laten liggen. Dus de eerste dag ging ik met volle bagage 21 km lopen, de tweede 21 met minder bagage en dan de derde dag 16 km met volle bepakking en dat is wel te doen.

De weg naar het station ging sneller dan gedacht dus ik kon 30 minuten wachten op de trein, is ff wennen. De rugzak was zwaar dat viel je wel op maar bedacht me dat ik er altijd dingen uit kan halen en deze dan kan achterlaten mocht het te zwaar worden . Al ken ik mezelf toen  ik dit bedacht, dat doe ik toch niet.

Maar goed brak als ik was, ben ik van huis naar het station gelopen om daar te ontdekken dat ik dus veel sneller loop dan ik dacht. Ruim 30 minuten te vroeg, dus dan maar heen en weer lopen het is niet anders. Dus dat gedaan, de trein was keurig op tijd, en de reis verliep vlekkeloos, de wandeling door slapend Hardenberg was ook een belevenis. Uiteindelijk bij het begin van de tocht aangekomen. Prachtige afwisselende route door bis, door een dorp , door een heideveld, langs de vecht . Om uiteindelijk in Ommen aan te komen. Ik had me voorgenomen om pas pauze te doen bij 15 km dit omdat ik mezelf ken en ik weet dat ik dat aankan. Nadat ik 15 km had gelopen waren er genoeg Bankjes maar ik was duidelijk niet de enige die had besloten om op een Bankje rust te nemen, ze zaten vol. Dus dan maar verder om te ontdekken dat er pas na 20 km een bankje kwam, dus daar ben ik gaan zitten met uitzicht op een enorme zandvlakte rustgevend en mooi.

Na mijn lunch weer aan de wandel.  Bij aankomst bij het station kon ik zo in de trein naar Zwolle, waar ik over moest stappen op de trein naar Enschede, en uiteindelijker in Nijverdal eruit en met de bus naar Hellendoorn.

Al maanden, zeg maar een jaar draag ik altijd een mondkapje in de vorm van een sjaal waar een filter in zit. Nergens problemen maar nu wel met een boa.. hij moest en zou af ik hem nog uitleggen dat er een filter in zit. Daar zijn de: sjaals special voor gemaakt. Maar nee ik moest verplicht een mondkapje die om mijn. oren gong. Dus dat heb ik wel gedaan maar wel met de opmerking dat die geen bescherming geeft  of bied maar dat ik het voor hem doe. Kromme wereld.

Aangekomen op het station Nijverdal rennen naar de bushalte voor de bus die vervolgens niet blijkt te rijden .zon en feest dagen.   Dus nadenken in oplossingen en juist taxi .Nadat ik van deze schrik bekomen was, maar besloten een taxi te bellen, even geen gedoe meer. Gewoon de taxi in en klaar, gelukkig kon hij om half 4. Bijzonder was wel dat er tig taxi bedrijven in de telefoonboek staan maar ze zijn allemaal op non actief.. heel bijzonder. Gelukkig kreeg ik een aardige meneer die me hielp aan  een goed taxi adres en dus was dat gelukt .

De wandeling was geweldig maar wat bijzonder dat een plaats gewoon geen verbinding heeft op zon en feestdagen ik heb erge dingen meegemaakt maar dit wat een triestheid. Ik kan er niet over uit. Eerst dat mondkapjes gedoe, nu dus geen bus, dit beloofd nog een spannende Pieterpad te worden dat kan miet anders .

De taxi was erg goed op tijd en dus was ik vrij snel in het hotel. Inchecken was wat meer gedoe, maar de kamer is prima, bed is goed. Dus dat is prima

Susan komt pas rond 21.00 dus nog tijd om de dingen te doen die moeten en voorbereiden voor de tocht voor morgen.