Ik weet het, ik lees de titel en denk niet doen.. niet aan beginnen, je weet hoe dit eindigt en toch doe ik het ik ga deze film kijken en ja hoor binnen de kortste keren lopen de waterlanders over mijn wangen.. zit ik mee te huilen leef ik me zo in dat ik denk dit komt nooit meer goed.. etc en dat klopt het kwam inderdaad niet goed.. en dat net voordat ik zou gaan sporten.. niet handig, moest ik mijn gezicht er weer in tekenen.,., en toch deze film is voorspelbaar maar zo mooi en zo leuk en verdrietig een aanrader
recensie van de film:
Regie: Thea Sharrock | Cast: Emilia
Clarke (Lou Clark), Sam Claflin (Will Traynor), Janet McTeer (Camilla
Traynor), Charles Dance (Stephen Traynor), Jenna Coleman (Katrina
Clark), Matthew Lewis (Patrick) | Speelduur: 110 minuten | Jaar: 2016
Als
bioscoopganger weet je precies hoe laat het is, wanneer een rij
verderop een groep dames voor aanvang van de film de papieren zakdoekjes
alvast rond laten gaan. Al is de kans waarschijnlijk klein dat een
argeloze bezoeker de verfilming van de bestseller Voor Jou van Jojo
Moyes – die ook zelf het script verzorgde – binnen zou lopen zonder te
weten wat hem te wachten te staat. Het uitgangspunt van een opbloeiende
romance tussen een jonge man die na een ernstig ongeluk verlamd door het
leven gaat en zijn verzorgster biedt op voorhand de juiste ingrediënten
voor een tranentrekker. De doorgewinterde cinefiel met een hart van
steen kan zijn zakdoekjes echter gerust thuis laten, want ondanks de
charmes van zijn hoofdrolspelers mist Me Before You de emotionele impact die in vergelijkbare titels als Amour of zelfs Intouchables wel te vinden is.
De
charismatische yup Will heeft zijn zaakjes aardig op orde. Hij verdient
bakken met geld als bankier, woont in een duur appartement in de stad
en heeft een aantrekkelijke, hoogblonde vriendin om het plaatje
compleet te maken. Aan dat perfecte bestaan komt abrupt een einde
wanneer hij op een regenachtige dag de straat oversteekt en geschept
wordt door een motorrijder. Zijn verlamming ontneemt hem van zijn
gebruikelijke levenslust en maakt Will uitermate cynisch, waardoor de
ene na de andere verzorger aan huis al snel de benen neemt. Totdat de
even chaotische als eigenzinnige Louisa haar intrede maakt. De twee
karakters vormen leuke tegenpolen van elkaar. In eerste instantie moet
Will, gehuld in een grijze slobbertrui en bijpassende depressiebaard,
niets hebben van de praatgrage flapuit die in kleurrijke leggings door
zijn woonkamer banjert, maar langzamerhand slaat het enthousiasme van
zijn vrouwelijke gezelschap toch aan en begint Will zijn plezier in het
leven te hervinden.
De film profiteert hier optimaal van de
sterke chemie tussen hoofdrolspelers Sam Claflin en Emilia Clarke. Daar
waar Claflin de gehele film roerloos stil moet blijven zitten in een
rolstoel, weet hij met een zelfverzekerde, ietwat elitaire houding de
aandacht moeiteloos op te eisen, wat bijvoorbeeld op vermakelijke wijze
naar voren komt tijdens een familiediner waar hij geconfronteerd wordt
met Louisa’s jaloerse en onattente vriendje – een leuke bijrol van Harry Potter-acteur
Matthew Lewis. Hoewel Emilia Clarkes acteerwerk zoals gebruikelijk
gepaard gaat met een overweldigende hoeveelheid wenkbrauwgymnastiek,
wordt haar aanstekelijke optreden als onhandige überpositivo al gauw
ontwapenend.
Voor een romantische komedie zou regisseur Thea
Sharrock tot dusver aardig op weg zijn geweest, ware het niet dat haar
film als een drama verkocht wordt. Wanneer een beladen thema zijn
intrede doet en het verhaal een serieuzere toon aanslaat, laat de film
flink wat steken vallen. Zo ontstond er in aanloop naar de release al de
nodige verontwaardiging over de bedenkelijke boodschap die de film uit
zou dragen over de waarde van leven met een fysieke handicap. Hoewel het
absoluut is voor te stellen dat sommigen dit als beledigend kunnen
ervaren, blijven beslissingen over leven of dood persoonsgebonden, en is
het lastig oordelen over persoonlijke afwegingen. Volledig terecht is
de kritiek dus misschien niet, maar het neemt niet weg dat een dergelijk
gevoelig onderwerp hier veel te oppervlakkig wordt aangesneden.
De
schijnbare ongevoeligheid voor het beladen thema is daarmee op zijn
zachtst gezegd onzorgvuldig te noemen. Hetzelfde geldt voor de manier
waarop de dramatische scènes richting het einde van de film worden
afgehandeld. In plaats van het losweken van oprechte emoties neigt de
werkwijze van Sharrock meer naar het manipulatieve, waarbij hij in korte
tijd niet één, maar liefst twee Ed Sheeran-nummers voorschotelt.
Wanneer puntje bij paaltje komt en de film kans ziet daadwerkelijk
aangrijpend te worden, houdt Sharrock echter onnodig in. Alle
inspanningen van de cast ten spijt, mist Me Before You daarmee de emotionele dreun waar de kijker in een film als deze op zit te wachten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten