maandag 2 juli 2018

Park expressie

 Maandag hadden we met de leerlingen van klas 1 en 2 een kunstdagje. We gingen met alle leerlingen naar Park expressie om daar diverse workshops te volgen. De leerlingen waren op vrijdag naar verschillende musea geweest waar ze inspiratie op hadden gedaan.

De eerste workshop die ik bijwoonde was een workshop over details in de kunst met name bij ruimtelijke voorwerpen. Standbeelden dus.  Dit was al even lastig voor onze leerlingen, maar ze pakten het wel op. Ze moesten aan de hand van plaatjes, dat wat ze dus ook gezien hadden in het echt, een schets maken en vanaf daar een ruimtelijk kunstwerk maken. Ze vonden dat best lastig bleek al snel, sommigen maakten prachtige dingen, anderen kwamen niet verder dan een bal.. en probeerden die ook nog leuk te laten zijn..

Naar mijn idee ging het daar wat mis bij de groep waar ik bij was, ik denk dat ze meer structuur nodig hadden hier.


De tweede workshop was Meesterlijke vervalsers, deze workshop vond ik geniaal, de leerlingen mochten met gebruik van een carbon papiertje een foto van een bekend iemand overtrekken en daarna deze inkleuren met maar 3 kleuren verf...
Ik heb hier prachtige dingen gezien, al waren er ook wat mindere dingen bij maar goed niet iedereen heeft talent

Eén leerling viel me al op bij het werken in details hoe mooi hij kon tekenen, en nu weer.. zijn kunstwerk zie je hier onder ook, zowel zijn schets als zijn andere opdracht, in paars met blauw en roze.. zo mooi gemaakt ook.

De derde workshop was Mondriaan, daarbij kregen de leerlingen de opdracht om een schilderij te maken in de stijl van Mondriaan  en deze te presenteren. Ik heb prachtige stukken gezien, en origineel. helaas door de wet op privacy kan ik ze niet laten zien hoe sommige leerlingen zich zelf beplakt hadden op hun gezicht, maar helaas net nog herkenbaar, maar het was prachtig deze workshop, en ze kwamen met mooie dingen.

De laatste, vierde workshop was en stripcollage maken.. deze liep totaal niet goed, het was chaos met chaos gevolg dat de leerlingen dus ook druk werden elkaar gingen slaan met filmposters en noem maar op..heel jammer omdat ik denk dat je hier iets heel moois van kan maken..
Het was voor onze leerlingen te ongestructureerd, zeker als ze op de grond moeten werken.

Toch terugkijkend op deze dag kan ik wel stellen dat ik het erg leuk heb gehad met ze, en dat het genieten was.. het is iets wat we wat mij betreft volgend jaar zo weer kunnen herhalen.





 
ware kunstwerk
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten