vrijdag 13 juli 2018

het zit erop... voor dit schooljaar


40 weken heb ik mogen genieten van geweldige kids, met al hun humor, met hun probleempjes of soms problemen, met hun verhalen, met hun creativiteit kortom het was een feestje....

Toch geef ik nu graag de komende 6 weken het stokje over aan de ouders om  te genieten van al het moois wat hun kids doen, hoe geweldig ze zijn, de humor die ze hebben, de vraagjes die ze hebben, de kleine of grote zorgen voor ze.. gewoon omdat ze in het leven staan en soms stoeien met zichzelf, met vriendjes en vriendinnetjes, met hun ouders, met hun hormonen en noem maar op. alles wat een puber zoal meemaken en wat je als ouders maar ook als docent niet wilt missen... ze worden groot en dat is heerlijk.

Nu mag ik even 6 weken even niet denken aan de kids, dat lukt niet, want als het onderwijs in je bloed zit dan is dat voor altijd.. dat gaat niet zomaar over dat blijft...  en dat zal ook in de komende 6 weken niet anders zijn. Ik ken mezelf ik zal tijdens deze vakantie heus aan de leerlingen denken, zal nieuwe lessen bedenken, zal me gaan verdiepen in een vak wat ik moet gaan geven. kortom er is veel aan de hand.

De grootste klus wat ik al gedaan heb  is het uitruimen van mijn keuken, die gaat namelijk vervangen worden door een andere keuken.. is nodig, deze is oud en af..  gevolg is ook dat ik mijn schuur moet uitruimen hij staat vol met zooi wat ik niet gebruik en er moet een kastje in staan omdat dat het kastje is waar de afwasmachine moet staan.. kortom  er was werk aan de winkel.

Daarnaast moet ook mijn studeerkamer aan een grondig opruimvisie onderworpen worden.. veel te veel zooi in een te kleine ruimte..  ik denk nog steeds dat ik alles nodig heb... maar denk nu dat dat niet zo is...  

Natuurlijk moet de nodige tijd besteed worden aan het inrijden van mijn nieuwe auto, die moet ook gaan passen als een oude jas.. het kost tijd, je moet dingen uitzoeken, bekijken wat hij kan, wat hij niet kan.. hoe snel hij is, hoe ik hem sneller kan laten worden met optrekken etc. kortom  er is werk aan de winkel.. dus daar gaan we maar mee aan de slag..

Tevens al besloten dat ik deze weken een paar dagen ga kamperen in Friesland, daarna nog een weekje  Parijs en waarschijnlijk ben ik verder veel in de sportschool te vinden, ga ik zo wie zo nog even naar Amsterdam, wil ik nog naar de prachtige expositie in de Kunsthal etc. genoeg dingen te doen in ieder geval

En als ik na deze 6 weken van geen horloge, geen tijd, geen haast..  me besef dat ik boodschappen moet doen en dan ineens om 22.00 besef dat ik inderdaad boodschappen had moeten doen.. maar de tijd die dag door mijn vingers is geglipt.. of sterker nog.. de hele week door mijn vingers is geglipt. kan ik stellen  dat ik een perfecte vakantie heb gehad...

En dan na 6 weken en een dag mag ik de leerlingen ontvangen, zie ik de eerste jaars die nu tweede jaars zijn terug. kan ik me verbazen over de groei die ze hebben meegemaakt en door hebben gemaakt. kortom.. ik heb ze gemist en zal ze zeker na die 6 weken wederom in mijn hart sluiten en van ze gaan genieten de komende 40 weken dat ik wederom 1 keer per week in hun leven mag zijn als docent drama.. en voor sommigen zal het iets meer zijn dan dat... als het nodig is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten