Afgelopen week heb ik de eerste klassen voorbereid op de komende voorstelling Klappen voor Bart, deze voorstelling is hier voor het 5de jaar en dat is zo gaaf, hij en zijn maatje David doen het goed en de voorstelling is perfect leuk voor de kids. Er zit humor in, het is vol met zelfspot maar ook is het zo dat hij op een ludieke manier het pesten aan pakt.
Hij stuurt me altijd een boekje met lessen die ik moet geven als voorbereiding, aangezien ik heel veel weet van en over pesten, dat ik weet dat de leerlingen allemaal veel weten van pesten en over pesten is het een les waarbij ik geniet. Als klinkt dat gek, maar het is wel zo dat ik geniet omdat ik tegen kinderen kan zeggen die gepest zijn dat het niet aan hen ligt, dat het niet is omdat ze zwak waren of zijn, maar juist omdat ze anders waren, speciaal waren en dat daardoor de pester en zijn meelopers hem of haar uitkozen. Je ziet de leerlingen groeien, ze zien zichzelf ineens anders niet meer als slachtoffer maar als winnaar. Natuurlijk is en blijft het zwaar k*t dat het je overkomt maar het is wel iets wat hun sterkt als je het zo aan ze uitlegt.
Ook leg ik altijd uit over de balans, de weegschaal die door is geslagen. Dit doe ik altijd nog met mijn handen maar ben nu op zoek naar een balansweegschaal om dit nog beter en duidelijker uit te leggen aan de leerlingen.
De lessen van Bart beginnen met een filmpje over een jongen die wraak neemt
Als dit filmpje is vertoond vraag ik altijd wie volgens de leerlingen de pester is.
Het is bijzonder dat voor velen de wat steviger jongen de pester is. maar het is juist andersom. Natuurlijk zeg ik dat ik zijn handelen begrijp maar dat ik het niet goed keur, mede omdat ik denk dat je hiermee het niet oplost als is het wel duidelijk dat afgelopen moet zijn.
Natuurlijk vertel ik dan ook een stukje van mijn eigen verhaal, dat ik ooit op de basisschool, mede omdat ik toch anders was dan de gemiddelde dorpsbewoner van agrarische afkomst, erg christelijk elke zondag naar de kerk, Mijn vader was de dorps politieagent en we gingen niet naar de kerk, dus ja zondaars natuurlijk. Een jongen was mij aan het uitdagen, en ik bedacht me niet, ik greep hem bij zijn pony, door mij is de kuifjes haar mode ontstaan, en trok zijn hoofd naar beneden en in die tijd droeg je je horloge omgekeerd dus het glas naar beneden, echt glas, en ik hem hem op zijn hoofd geslagen met mijn horloge.. weken later kwamen er nog stukjes glas uit zijn hoofd, een week later vonden ze nog de kleine wijzer, mijn seconde wijzer is nooit gevonden. wie weet ooit als hij een keer iets geks voelt in zijn voet of zo.. je weet het niet.
Maar goed dit verhaal vertel ik omdat ik wil dat ze weten dat ik niet praat uit het niets, dat ik ook begrijp dat ze handelen maar dat ik het geweld niet goed keur.
Daarnaast vertel ik natuurlijk over cyberpesten de gevolgen er van. Tevens vertel ik dan over dat het in mijn tijd zo was, dat als een kind gepest werd je naar huis kon gaan, maar nu ben je nooit meer veilig, 24/7 kunnen ze je pesten en aanpakken, via het internet.
Natuurlijk is er ook aandacht voor Sexthing, het hot item van deze tijd, het sturen van een naaktfoto van jezelf naar een vriendje of vriendinnetje, maar die deze dan door stuurt. Dus ik maak ze altijd duidelijk dat dit strafbaar is, dat de politie via ip adressen ze kan achterhalen wie wat heeft gestuurd en dat ze dus strafbaar zijn wegens het verspreiden van kinderporno.. Je ziet kinderen schrikken, en nee ze sturen niks rond. toch vertel ik ze erbij dat ze het waarschijnlijk wel doen omdat ze in een soort grappige situatie zitten en elkaar uitdagen, dus dat het niet gek is dat ze het doen maar dat het niet mag.
Kortom de les als voorbereiding op Bart was weer erg spectaculair en leuk. Ik heb genoten hiervan
zeker hoe de leerlingen reageren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten