Het boek gelezen, de plaatsen die beschreven werden in het boek, gezien, tenminste in Istanboel en wat is er dan lekkerder om te kijken hier na als je -plekken kan herkennen... dus de film heb ik gekocht om hem te kunnen zien. Afgelopen week kwam hij dan eindelijk in de bus en ik heb wederom ademloos zitten te kijken. Het bijzondere was wel dat ik op een gegeven moment vergeten was hoe het ook alweer ging met het verhaal in het boek.
Recensie van de film:
Regie: Ron Howard | Cast: Tom Hanks
(Robert Langdon), Felicity Jones (Sienna Brooks), Ben Foster (Bertrand
Zobrist), Sidse Babett Knudsen (Elizabeth Sinskey), Irrfan Khan (Harry
Sims), Omar Sy (Christoph Bruder), Ana Ularu (Vayentha), e.a. | Speelduur: 121 minuten | Jaar: 2016
Vorige
maand kondigde Dan Brown aan dat we maar liefst een jaar de tijd hebben
om ons voor te bereiden en/of te verheugen op zijn nieuwste roman. Origin,
dat op 26 september 2017 verschijnt, wordt het vijfde boek waarin
hoogleraar kunstgeschiedenis en symbolenexpert Robert Langdon allemaal
puzzels mag oplossen en vanzelfsprekend ook de wereld zal redden aan de
zijde van een mooie vrouw. Waar Browns thriller over zal gaan is nog
niet bekend, maar de titel doet wat vermoedens rijzen. Het is inmiddels
dertien jaar nadat Brown hele sociale levens in de war schopte omdat
iedereen zijn doorbraak The Da Vinci Code aan het verslinden
was. Wat je ook van de literaire kwaliteiten van Dan Brown vindt, je
moet de man nageven dat hij een nieuw subgenre heeft geïntroduceerd dat
veel navolging en imitaties tot gevolg had. In de handen van Ron Howard
ontstonden tot nu toe twee onderhoudende verfilmingen die doorgaans
visueel hoogstaand waren en een keur aan grote namen aan zich wisten te
verbinden. De regisseur valt dan zelfs nog de matige computersimulaties
van het Vaticaan in Angels and Demons te vergeven.
Eigenlijk was de derde Langdon-roman The Lost Symbol aan de beurt, maar verder dan een script kwam het niet. Howard ging liever meteen met Inferno
aan de slag omdat hij hier meer uitdagingen in zag. Eigenlijk volgen we
hier weer exact hetzelfde stramien, waardoor het gevoel ontstaat dat de
Langdon-reeks vooral een invuloefening is waarbij alleen de locaties,
thematiek en slimme schone aan Langdons zijde verschillen. Dit keer
wordt de professor wakker met een lelijke hoofdwond in een ziekenhuis in
het Italiaanse Florence. Veel tijd om zich te realiseren waarom hij
daar is beland heeft de bolleboos niet. Terwijl Langdon hallucinaties
binnenkrijgt van verminkte lichamen en brute veldslagen en net aan zit
te pappen met de mooie dokter Sienna, stormt een agressieve agente zijn
ziekenhuiskamer binnen. Langdon en Sienna zetten het op een vluchten en
belanden in haar appartement. Hier vindt de intellectueel meer
duidelijkheid over de toestand waarin hij is beland. Een miljardair
genaamd Bertrand Zobrist heeft zich van een toren geworpen, maar heeft
een wereldbedreigende erfenis achtergelaten. Voortdurend op de hielen
gezeten proberen Langdon en Sienna met allerlei raadsels en verwijzingen
een catastrofe te voorkomen.
Als je denkt aan Florence dan
kom je al snel uit op Leonardo da Vinci, De' Medici of Dante Alighieri.
De eerste had Brown al gehad en De' Medici is zo'n wijdvertakte familie
dat je er onmogelijk een coherent verhaal omheen kunt schrijven. Dus
kwam Brown uit op Dante die met zijn Goddelijke Komedie zevenhonderd
jaar geleden verantwoordelijk was voor het beeld van hemel en hel dat we
nu nog steeds kennen. Een probleem is dat Brown niet heel veel verder
heeft gekeken en vooral denkt te kunnen scoren met informatie die je in
de eerste de beste reisgids van Florence ook tegenkomt. Hoe vermakelijk
deze derde Langdon-verfilming ook moge zijn, het is meer dan ooit een
aanslag op je intelligentie. Langdon ziet een raadsel, grijpt even met
zijn vuist naar zijn kin, kijkt een paar keer moeilijk en lepelt het
antwoord op. Met een beetje algemene kennis had je een fractie van een
seconde later zelf ook het antwoord geweten. Sienna zinspeelt nog op
zijn verlies aan kortetermijngeheugen door op te merken dat hij Dante
wél kent, maar niet op het woord voor koffie kan komen. Leuk deze
zelfkritiek op het gebrekkige plot, maar zelfs ervaren scenarist David
Koepp kan weinig chocola maken van deze onzinnigheden.
Verder
dan een makkelijk anagram of ontzettend bekende kunstuitingen komt het
niet. Ja, bij deze derde Dan Brown-verfilming moet meer dan ooit de
logica opzij gezet worden. Als je hierin slaagt ga je best een aangename
twee uur tegemoet. Tom Hanks past de jas van Robert Langdon nog steeds
uitstekend en hij wordt aardig geflankeerd door Felicity Jones die een
aangename Britse charme met zich meebrengt. Afgezien van de afgezaagde
en de veel te voor de hand liggende raadsels die Langdon moet zien op te
lossen gaat toch de grootste kracht in deze filmreeks uit van de race
tegen de klok. Ook al kun je de afloop ervan, zelfs als je de kennis van
het boek ontbeert, grotendeels voorspellen, Howard excelleert wederom
in zinderende achtervolgingssequenties. Deze vinden ook deels per voet
plaats, waardoor Langdon en Sienna vergezeld van weergaloze droneshots
het befaamde Palazzo Vecchio in vluchten. De prachtig gedecoreerde, met
extravagant veel bladgoud afgewerkte cassetteplafonds blijven uiteraard
ook niet onbenut.
Als de finale nadert en de logica van
dit alles nog verder te zoeken is dan al het geval was, tovert Brown nog
een plotwending uit zijn hoge hoed. De functie die de persoon in
kwestie inneemt, wordt daarna al snel door een ander personage
overgenomen. Deze rolverwisseling lijkt te onderstrepen dat Brown maar
heel moeilijk zonder zijn archetypische personages kan en ze kennelijk
nodig heeft om zijn verhalen goed af te ronden. Wat betreft de
verfilmingen van zijn werk kan hij zich met het vakmanschap, de
prachtige luchtshots en strakke montages geen betere regisseur wensen
dan Ron Howard. Laten we alleen hopen dat Dan Brown met zijn Origin
zijn vastgeroeste blauwdruk grotendeels los weet te laten. Dit trucje
kennen we zo onderhand wel en ook Howard en Hanks zullen wel wat
verandering van spijs willen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten