dinsdag 4 februari 2014

'hoog' bezoek

 
Vandaag was het , net als vorige week, weer een bijzondere dinsdag. Geheel onverwachts, en ik ben zo blij dat dat kon, kreeg ik te horen dat ik het tweede uur ( het vierde uur stond er al en dat uur wist ik maar deze dus niet)  ook les mocht geven aan een groep van de basisschool. Mijn schooltje werkt mee aan een programma om de leerlingen van groep 8 een soepeler overgang te geven van de basisschool naar het vo. Dit doen we door middel van meeloopdag. De leerlingen van de basisschool lopen dan een dag mee, op onze school en krijgen lessen die ze anders op een dag ook zouden krijgen. De meeste docenten proberen dan een extra leuke les te geven wat natuurlijk ook heel logisch is. Meestal pak ik dan mijn klassieker uit de kast. Een les rolopbouw met de 4 types Altijd goed voor succes en voor de leerlingen een succes ervaring. Vandaag dus ook weer deze les uit de kast gehaald.
Ik vind het een heerlijke les, mede omdat ik dan zelf ook stukjes speel, ik aan de collegas van de basis school kan laten zien hoe ik werk, tevens zien ze hoe ik mijn les goed organiseer en hoe ik de leerlingen los krijg. Als eerst doe ik altijd het wuppiespel, dit is een spel wat eigenlijk fopbal heet, maar ik doe het met een zachte wuppie, en dat werkt voor de kinderen, ze genieten en het af zijn is niet erg. Het leuke is dat ik tijdens dit spel gesprekjes aanga, zodat ze mij en mijn stem leren kennen, tevens mijn reacties en ze zo wat losser worden. Daarna het echte werk, de rol uitleg met de gespeelde voorbeelden, daarna de uitleg hoe te spelen om uiteindelijk elke leerling de kans te geven om op het podium te spelen in een klein toneelstukje. Dit is prachtig om te zien en vooral ook vreselijk lachen. Soms vraag ik me af waar de leerlingen de grens overgaan als ze naar de tweede klas gaan, waar ze ineens hun fantasie lijken te verliezen of verloren te hebben. Maar dit is heerlijk spul en het is heerlijk genieten met ze. De twee lessen verliepen dan ook optimaal en het is genieten vind ik. Het leuke was vandaag dat ik een ex leerling kreeg die nu ook voor de klas staat, prachtig is dat toch maar ik moet zeggen ineens voelde ik me toch wel wat ouder dan 5 minuten daarvoor. Ooit heb ik gezegd dat als ik ooit een kind van een oud leerling in mijn klas krijg ben ik oud.. en nu is er al een leerling die les van mij heeft gehad die ineens in de klas staat die nu al zelf voor de klas staat... ik bedoel maar, hoe snel haalt de tijd je in.. maar ondanks dit is het een heerlijke ervaring om met deze groepen les te mogen draaien en zo toch ook mijn schooltje waar ik vreselijk trots op ben te promoten, en zeker mijn vak, omdat dat toch wel denk ik voor onze school en unicum is dat we dit nog steeds geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten