zondag 26 mei 2013

schemertheater in leiden

Zaterdagavond had ik een mazzeltje zo noem ik het dan maar, omdat er voetbal op tv was en vriendin Els en Ali, met 2 mannen naar schemerstad zouden gaan, maar ja voetbal is voor deze mannen heilig en dus was er vrijdagavond ineens twee kaartjes over voor wie mee wilde, en dat was ik dus. Ik had hier nog nooit van gehoord, maar het schijnt al jaren in Leiden te gebeuren, schemerstad, waarbij je met een bootje door Leiden vaart en zo diverse theaterstukjes ziet op verschillende plekken in de stad aan het water. Ik moet zeggen het is een hele bijzondere ervaring om dit mee te maken en volgend jaar ben ik zeker weer van de partij, wat prachtig is dit en wat uniek om zo op een boot met verschillende mensen rond te varen en dan diverse theatervoorstellingen te zien. Het hele gebeuren is trouwens op en top verzorgd, met een hapje en een drankje, met leuke mensen aan boord, en het is echt genieten. De vijf voorstellingen die wij hebben gezien waren niet allemaal even sterk, maar toch wel bijzonder om mee te maken en te ervaren. Het stuk wat voor mij het meest van deze tijd was was door MAX, door gebruik van projecties, van een heel simpel gegeven werd daar het leven van een man in deze tijd weer gegeven, wat ook werd uitgebeeld, helaas zaten we wat ver af maar het was wel erg boeiend, je zag het dagelijks leven van iemand, en het gekke was dat je dan zelf ook na gaat denken over hoe jij je dagen invult.. prachtig gedaan. Het stuk ForRussia with love, was ook erg prettig om te zien , een mooie simpele uitgevoerde voorstelling met een kort verhaal, in een james bond achtige setting maar dan toch net weer anders, het mooie hiervan vond ik dat er eigenlijk twee gedeeltes waren en ach wat had ik het met de spelers te doen, die in de stromende regen in veel te dunne kleding in het water, op een soort van plateau stonden te dansen.. en zich zelf helemaal nat dansten in het water lagen etc.. en ik dacht alleen maar wij hebben het al zo koud en zitten hier in een bootje onder een deken ingepakt in plastic voor de regen en zij staan daar maar hun best te doen en het was goed. Daarna kregen we de voorstelling De bruiden van Altaj, een prachtig lied dat gezongen werd door twee meiden in bruidskleding, helaas waren deze meiden prachtig van stem maar helaas, en het was begrijpelijk hoe het weer was, dat ze hun jassen aanhielden wat dan toch net weer even de sfeer die ze willen neerzetten doorbreekt. Ik denk dat de vormgever toch moet nadenken als hij kleding etc en de manier van spelen bedenkt dat we in Nederland zijn en dus dat niet altijd zon en warmte gegarandeerd is.., maar ze deden het prachtig. Het eerste stuk wat we gezien hebben In ONS, was vaag, was niet te volgen en het ging over angsten, het begon met twee meisjes die zaten te vissen en dan vingen ze potten, glazen potten, en die zetten ze ergens neer, en dat stapelden ze dan op.. ik denk dat ze angsten aan het vangen waren, en dat ze deze angsten dan spaarden.. en soms lieten ze ze los.. heel vaag in ieder geval en ook zeker heel erg onduidelijk, gelukkig was dit het eerste want als dit het laatste was geweest dan is het zon domper op de hele avond.... Helaas kregen we na de vier voorstellingen nog een vijfde voorstelling, en dat was oberioe! van time, en wat jammer, soms moet je spelers die van goede wil zijn beschermen tegen zichzelf, dit mag niet.. dit moet verboden worden.. de andre van duin lachgehalte lag hoog, maar het sloeg totaal nergens op wat men deed. Als ik dan lees dat dit masters muziektheater koninklijk conservatorium is, dan ben ik erg bang voor de toekomst van het muziektheater gebeuren.. ben ik erg bang voor wat er nog gaat komen... en nog banger voor als dit ooit in het theater komt.. kortom de kunst is niet meer de kunst.. en niet alles moet je met het publiek willen delen.... jammer, zeker omdat dit toch de laatste voorstelling is die je hebt gezien.. en dus kom je toch een beetje van een koude kermis thuis, en ja die koude kermis klopt want  het was koud en het regende maar het was bere gezellig en volgend jaar ga ik zeker weer. Inmiddels ben ik er achter dat ze het heel vaak toch spelen in mei net voor de museum nacht..




 




 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten