zondag 19 mei 2013

Anouk haalt de 9de plaats

Gisteravond was het dan zover, we konden nu eens kijken naar een songfestival waarin Nederland ook weer van de partij was. Na al na de voorrondes in onze speciale Eurovision Songfestival al over en weer geappt te hebben over wat we van de nummers vonden, over hoe we de kansen inschatten van de diverse deelnemers. Tevens natuurlijk over de optredens die we gewoon  niet begrepen en alleen maar van zeiden wat jammer dat je gestuurd word om te gaan verliezen... Kortom de voorpret was al een week aan de gang. Natuurlijk stuurden we na de voorrondes elkaar onze top 10 en waren we verbaasd over sommige keuzes.. Wel opvallend was dat men niet echt meer koos voor extravagante kledingstijlen of gekke acts, het was sober en mooie en het lijkt erop dat het songfestival terug gaat naar waar het voor bedoelt is.. namelijk de liedjes en de artist.. Nadat ik de hele middag toch een soort van spanningsgevoel kreeg in mijn lijf want ja het is toch wel wat om na 9 jaar weer in de finale te staan, en om dat dan te gaan zien. Speciaal voor deze gelegenheid mijn stemmig zwart uit de kast gehaald omdat ik toch wel erg stemmig wilde zijn voor het geval we een keer toch in de top 10 zouden komen en de stiekeme wens dat we nog iets hoger zouden komen dan 10.... met ingepakte bos bloemen voor vriend Frans, want die was naast dat hij jarig was geweest ook nog eens de gastheer en ik weet wat dat kan betekenen als je ineens 10 mensen over de vloer krijgt, is een aanslag op je rust van de zaterdag.. Met een gezonde stuk spanning ben ik naar Capelle gereden, ik moet zeggen, het zal wel aan het pinksterweekeinde hebben gelegen maar het was erg rustig onderweg... en ik kreeg toch een beetje een soort van oudejaarsavond gevoel... een gevoel van Nederland en de wk alleen dan veel leuker... Bij aankomst bij vriend Frans, zaten de overige gasten eral, en dat was heerlijk, meteen geholpen met de koffie en de thee, daarnaast meteen iedereen begroet etc, gewoon leuk en gezellig. Tijdens de uitzending heerlijk genoten van de liedjes en bij het optreden van Anouk natuurlijk ijzig stil.. en wat deed ze het mooi en prachtig.. wat werd ze goed in beeld gebracht etc, het was goed en wij zagen ook dat het goed was.. Bij de puntentelling waren we toch wel van bepaalde presentatoren onder de indruk. Ik bedenk me dan altijd die mensen zijn dan al dagen bezig met wat voor kleding ze aan willen doen, daarnaast willen ze ook nog het leuk brengen, hun haar moet goed, ze hebben geoefend hoe ze dit het beste kunnen doen en dan.. sta je daar en heel Europa denkt.. dit had je niet moeten doen.. dit had je niet moeten aantrekken, jammer toch wel. maar goed dat is onderdeel van het hele theatergebeuren.
Bij de puntentelling was het bij ons op de banken en stoelen stil, we waren zo benieuwd waar we zouden eindigen.. en gelukkig in de top 10.. en ik denk dat dat een mooi begin is voor volgend jaar zodat we in de top 5 komen en zo opbouwen naar een nummer 1, aan de andere kant vraag ik me af of je wel zo blij moet zijn als je wint, want het kost je klauwen met geld etc... dus misschien is het wel beter in deze tijden van crisis maar gewoon niet te willen winnen en een mooi lied te sturen.. en daarnaast gewoon het te laten zijn... Opmerkelijk vond ik wel dat Turkije het festival niet wilde uitzenden op tv omdat er twee vrouwen elkaar zoenden... vind ik om eerlijk te zijn te bizar voor woorden maar goed, maar dat dan toch in de creative gedeelte ineens aan het einde, door de organisatie is besloten om toch maar twee mannen elkaar ook te laten zoenen.. met de tekst dat zweden bekend staat om zijn tolerantie.. en ik ben blij want dit is dan wel door ik weet niet hoeveel mensen gezien.. en zo moet het al denk ik dat in heel veel huiskamers een aantal mannen en vrouwen waarschijnlijk aan het zuurstof moesten omdat ze dit niet trokken.... terwijl een groot gedeelte van deze mensen toch de beste plekken willen bij een cancel parade in amsterdam, omdat ze toch zo graag kijken naar mensen die anders zijn .... maar ja dat is dan in hun ogen een soort  van aapjes kijken in de dierentuin en zolang je maar niet mensen elkaar ziet zoenen van het zelfde geslacht is alles prima en goed...
Ik ben erg blij met onze 9de plek en ik vind dat we als kikkerlandje best heel trots mogen zijn op onze Anouk...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten