zondag 5 augustus 2018

terugblik op mijn auto's ( deel 1)

Voordat ik mijn rijbewijs had, had ik een oude rode eend gekocht, gewoon omdat ik ze zo mooi vond, mijn ouders vonden dat prima, en we gingen soms op zondagmiddag rijden in het bos om te oefenen in deze auto.
Het waren gouden tijden toen voor mij.. heerlijk.

Deze auto is op de een of andere manier verdwenen, ik weet niet meer of ik hem verkocht heb of dat hij is weggegeven, hij was in ieder geval ineens weg.
Wat ook niet erg was, ik had mijn rijbewijs nog niet.

Nadat ik voor de 5de keer voor mijn rijbewijs was gegaan, en geslaagd was, kwam mijn eerst auto. 
( het is niet gek dat je zakt als je inderdaad links afgaat op de rotonde omdat men dat zegt.... ook niet als je een auto van rechts niet ziet.... en zo waren er nog wat meer blunders.. waardoor ik dus hem niet meteen kreeg, ik denk achteraf dat dat maar goed is ook, omdat ik daardoor nu toch veel zekerder rij, en ik heel goed kan invoelen wat iemand voelt die voor iets zakt.. maar ook dat het niet het einde van de wereld is.. dat je altijd nog kan herkansen en dus alsnog kan halen wat je moet halen.)

Mijn tweede auto was een Renault 4, een oranje die ik de prachtige naam heb gegeven."Brobbel", ik had mijn rijbewijs drie dagen toen ik meteen mijn eerste aanrijding kreeg.. ik zag niet goed in de spiegels dat er een auto aankwam, en knalde dus zo in de zijkant terwijl ik wilde invoegen van een parkeerplek.... Men leert je niet hoe je dat moet oplossen en aanpakken met de verzekering.. Gevolg is wel dat ik maanden met een auto heb gereden met een kapotte zijkant.. maar ook dat is verholpen, heb jaren in deze auto gereden... totdat de weg zichtbaar werd door de bodem, het werd tijd voor een andere auto..

Dit werd een blauwe Renault 4, ik ben dan trouw aan merken, totdat een ander merk op mijn pad komt.  deze auto, ik was toen erg van de namen, noemde ik "Little Freedom"omdat ik dat zo voelde, ik was vrij, niet meer afhankelijk van de bussen etc. ik kon gaan en staan waar ik wilde.
Deze auto is mee gegaan naar Groningen, waar ik destijds woonde in de Peperstraat. Uiteindelijk bleek deze auto niet echt zinvol, mijn werk als rt docent voor 3 dagen in de week stopte, dus ik kon het goed doen zonder auto.. dus deze auto ging naar mijn ouders zodat mijn moeder ook een autootje had. Het gekke is wel dat ik me nu besef dat als ik op visite ging bij mijn ouders, naar Mussel, dat ik dus met het openbaar vervoer ging.. en dat was ingewikkeld, want Stadskanaal kon je halen, maar daarna moest je opgehaald worden om naar Mussel te kunnen.

De derde auto was een daihatsu cuore, een zivlerkleurige, ik had hem gekocht in Stadskanaal, en toen ik hem ging halen met mijn toenmalige vriendje, die heel lang bleef, was het wennen ik zie me nog de eerste bocht nemen, ik was nog niet gewend aan stuur bekrachtiging en reed dus zo de struiken in aan de zijkant van de weg.. was ff wennen. 
Met deze auto ben ik vele malen, jaren vanuit Alphen naar Groningen gereden, bij weer en ontij.. het was achteraf gewoon gevaarlijk, ik gleed gewoon van de weg af met dat ding.. maar zoals altijd komt er dan een dag dat je besluit dat je auto weg kan en dat er een nieuwe moet komen.
Het toeval wilde dat mijn broer zijn auto weg wilde doen en ik dat wel een mooie auto vond.
Een opel combo blauw, een heerlijke auto, er kon veel in in de achterbak, een nadeel vond ik wel dat ik er echt niet goed mee kon rijden, ik stond soms ergens geparkeerd, en moest dan achteruit, en als er dan in de buurt een auto stond, dan durfde ik dat niet en bleef gewoon staan wachten totdat die auto weg was en reed dan achteruit. of stapte tig keer uit hoeveel ruimte ik had achter de auto. toch was het een auto die erg stevig op de weg lag.
Deze auto moest ook weg dus er moest een andere komen, in diezelfde tijd wilde een vriend van mij zijn auto kwijt, hij wilde een andere, dus hebben we mijn blauwe ingeruild en kreeg ik zijn auto voor een koopje.

 dat werd peugot 206, heel veel mee gereden, inmiddels was het vriendje in Groningen verleden tijd, en reed ik meer in de omgeving met af en toe een dagje naar het hoge noorden. Dit was een heerlijke auto om in te rijden, maar helaas zoals zo vaak gooit de APK roet in het eten, de kosten om de auto te maken waren zo hoog dat ik hem weg moest doen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten