woensdag 22 augustus 2018

dubbel gevoel


Op facebook verscheen deze foto, een vriendin had dit gezien bij de AH, en dacht wat leuk, ze werd er vrolijk van...

Ik begrijp dat je dat kan voelen, als je niet verder kijkt, het is een vrolijk huis met hartjes en de liefde straalt er af... maar..

Als je de tekst leest..

"Het is niet pluis thuis
daarom zoek ik een gezellig huis"

quincy 10 jaar.

dan ben ik stil.. dan kan ik alleen maar denken wat speelt er in dat huis waarom is het niet pluis, wat is er aan de hand... Veilig thuis melding doen?  ik vind uit deze tekst en tekening zoveel verdriet spreken, en er gaat van alles door mijn hoofd.. wat is er niet pluis in dat huis, wat speelt er, en waarom is dit briefje op gehangen, ik zag ook geen telefoonnummer, dus je kan het ook niet vragen.

Op Facebook gonst het van geruchten dat dit meisje opzoek is naar een pleeggezin etc.. ik heb echt geen idee wat er speelt of aan de hand is.. maar toch, het lijkt erop alsof iemand onbewust aandacht wil vestigen op al het verborgen kinderleed wat speelt in de wereld en ook in Nederland. Het liedje dat meteen door mijn hoofd gaat is dan ook..

"Het gaat niet over, niet vanzelf"

Daarom hieronder wat filmpjes over mishandeling... en over de meldcode... wel zo handig om te weten hoe het werkt..

Zo aan het begin van het schooljaar maak ik de balans op, denk ik na over de verschillende zorgen van leerlingen die bij mij komen voor dat luisterende oor, dat oor dat vragen stelt en doorvraagt, die soms tips geeft..  ik hoop dat dit we als de counselors nog beter werk doen en dat we zeker door de leerlingen worden gevonden, dat ze ons herkennen en kennen en weten dat ze bij ons terecht kunnen, dat zou wederom mooi zijn.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten