zondag 21 januari 2018

Nineveh en het Siebold huis

Opstaan na op een zaterdag heel vroeg te zijn geweest, wetende dat ik dus met Kitty een energievolle middag ga beleven, is het nadat de wekker is gegaan, het omdraaien in je bed heerlijk... Het is een soort spijbelen van het opstaan, ik geniet dan extra.

Dus ik heb dat maar gedaan, ben heerlijk in bed blijven liggen, de eerlijkheid gebied me wel om te zeggen dat ik wat last van mijn knie heb en wil voorkomen dat het een heftige blessure gaat worden dus ik dacht doe een pas op de plaats.

Onderweg naar Kitty via de nog steeds te verbouwen en verbreden N-nog wat, is altijd een extra grote ervaring omdat je iedere keer als je over deze weg gaat er ineens wat is veranderd.

Het is zoals altijd maar een half uurtje rijden, dus ik was keurig op tijd bij Kitty. We hebben even bij gepraat, zij heeft de allereerste bundel gekregen de proefdruk van de nieuw te verschijnen bundel, eind januari. begin februari, dus dat gaat ook lekker. Ze was er blij mee en vond hem er prachtig uitzien.

Wij samen in de auto naar Leiden om de tentoonstelling over Nineveh te bezoeken. Een mooie voorstelling dat is op zeker, veel mooie stukken, maar wel heel veel toch replica's, Ik herinner me de echte beelden in het Pergamon museum in Berlijn. Dit kon daar niet helemaal aan tippen maar het is wel interessant om er naar te kijken en wederom een stukje geschiedenis te ervaren.

Daarna zijn we gaan dwalen door historisch leiden, we hebben er prachtige hofjes ontdekt, we hebben  de leidsche sleutelmuntjes gezien die in de straten liggen verwerkt, we hebben genoten, totdat we het bordje zagen met het Sieboldhuis, ik had er een keer over gelezen en zei meteen daar wil ik altijd nog een keer graag heen. Dus zijn we daar heen gelopen. Het is een museum erg gericht op Japan, dus erg boeiend. Deze man, die de eigenaar was van dit huis, heeft jaren in Japan gewoond en heeft daar prachtige dingen vanuit meegenomen die daar te bewonderen waren,. De tijdelijke tentoonstelling over de gemaskerde krijger was erg leuk al merk je wel dat je na de 50ste masker er wel genoeg van hebt.. heel bijzonder :-)

Het pand waarin dit museum zit is ook zeker een bezoekje waard, zeker om dat de prive collectie zo mooi is wat er staat en de kelder van het huis is mooi.

Daarna terug naar het huis van Kitty om daar samen eerst een paar spelletjes Skybo te spelen om daarna heerlijk te eten.. raclette te eten. Gebakken kaas, met aardappeltjes, met salade heerlijk om te proeven en te genieten.

kortom het was weer een welbestede dag.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten