Gistermorgen stond ik op met de gedachte.. dit gaat niets worden. Had de nacht van zondag op maandag erg slecht geslapen, dus een halve brak nacht, gisteren een hele volle dag maar goed het is een keus en draag de gevolgen van de foute planning die je hebt gemaakt, maar ook voor wat de gevolgen zijn. Moe en verveeld.
Gelukkig weet ik inmiddels, dat is de ervaring, dat ik dat nooit aan de leerlingen of collega's zal laten merken. Dat nooit. Ik pas dan soms wel mijn lessen aan, maar het gekke is, ik kom op school, ik zie de kids, en alsof er ergens een knop omgaat, het licht gaat aan, en ik straal, ik geniet van die gasten. Heerlijk.
Zo ook al de maandag, het was een heerlijke dag met onze leerlingen. Ze zijn blij, met bepaalde leerlingen, die het nodig hebben, stoei ik wat, omdat ze even gewoon even niets willen, ze zijn et gezeur van ons docenten zat, dus ga ik even klieren met ze. Sommigen leg ik op de grond, de anderen ga ik met een gek stemmetje praten tegen ze, beetje overdreven stoer, en ik zie de lach doorbreken en ik straal weer. Het is tenslotte altijd een wisselwerking. Het is goed zoals het is. Zij geven mij zoveel dat ik vind dat ik het naar hen toe niet mag verzaken, Ik heb er te zijn. Het gekke is altijd, ik doe niet eens moeite, het gebeurt vanzelf.
Gisterochtend eerst een heel mooi en goed gesprek gehad met een collega in mijn lokaal, het was geweldig goed zeker voor mij, het gaf wederom inzicht en het was erg prettig.
Soms gaan er ineens ogen open die niet meer dicht hoeven, omdat ze eigenlijk al heel lang open staan. Een pracht van een opdracht gekregen, okay het gaat mij veel tijd kosten, maar ik vind het wel mooi om het uit te proberen.. ik mag een soort van programma maken om een klas waarin de leerlingen niet zo goed functioneren proberen. een paar zorgen voor een vreemde groeps dynamiek, toch een stuk sfeer verbetering te maken en te geven. Ze weer een goede groepsdynamiek te laten ervaren en van daaruit weer tot een mooie en goede klas te komen waarin ze goed kunnen werken. Ik vind het spannend, en zie het als een soort van pilot om uit te proberen hoe we dit kunnen doen en wie weet wel een mooie opzet kunnen maken voor klassen die een wat mindere groepsdynamiek hebben.
Daarna de lessen. Wat heb je als docent een pracht baan.
Heb zo gelachen omdat de leerlingen zo duidelijk genieten. Ik lach me soms een ongeluk met die gasten. Ze bedenken van alles Vandaag was de opdracht voor de eerste klassen, nadat ze de prachtige stukken van Atraction hebben gezien van Brittsch got Talent ,
en ook deze is zo geweldig mooi
daarna moesten de leerlingen zelf aan de slag
ze zochten een muziekje en daarmee moesten ze dan een schimmenspelachtige verhaal dans maken.
Ik kwam niet meer bij toen ze kwamen met Hoofd schouders teen, en hoedje van papier.. Grandioos.
hoe ze het deden en hoe serieus. Ik vind dat cadeautjes, en ik zie de lol bij de spelers en ook bij het publiek.
De tweede klassen zijn bezig met het carrousel en zijn er heel serieus mee bezig ze werken hard en komen met iets prachtigs op de proppen.. geweldig gewoon.
zoals ik al zo vaak zeg, al ben ik nog zo half, ik straal als ik de leerlingen zie, ik geniet en waarom zou ik dat niet doen als ik zie wat ik allemaal van die gassies terug krijg in mijn dagen dat ik ze les mag geven..
Als je nog niet in het onderwijs zit, en je bent er geschikt voor, zou ik zeggen doen.. echt doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten