donderdag 9 februari 2017

daar word aan de deur geklopt........ HARD geklopt


Omdat het lokaal voor het prachtige vak Drama eigenlijk een beetje verscholen is, dat het helemaal afgeschermd is, omdat je vaak niet eens vanuit de gang door hebt dat er een lokaal zit. Ik herinner me nog dat ooit een unitleidster die al een paar dagen op onze school werkte, ze was nieuw, zich ineens een hoedje schrok toen ze ontdekte dat er een deur in de muur met posters zat en waar ik uit kwam.. Ze moeste er wel om lachen. 

Toen ik ooit jaren geleden begon met posters te plakken op de muur, vond men dit achterlijk.. wie doet dat nu, Mijn verweer was dat het voor CKV was.. en dat leerlingen er graag naar kijken. Nu is het zelfs het parade paardje van de school, men vind het geweldig. Het is zelfs opgenomen in het promotie filmpje van de school, dat ze inzoomen op de muur en ineens komen er leerlingen uit de deur..... zo zie je maar hoe sommige ideeën toch moeten wennen voordat men er trots op is. 

Er zit ook een klein nadeel aan, ik zit in een vrij dood stuk, dat betekend dat er geen lokalen vlak in de buurt zitten links en rechts, wel boven mij , maar niet direct aan de zijkanten, (voordeel is dat ik heel vrij zit, ik kan muziek opzetten, hard etc..) Dus soms zijn er leerlingen die het leuk vinden om op de deur te bonken en dan hard weg te rennen.. Dit vind ik zo bijzonder vooral het wegrennen, Ze weten dat ik erg ver van de deur vandaan zit en voordat ik ooit bij die deur ben kunnen ze al zich verstoppen..  maar goed het is een spel en dat zie ik ook zo...

Helaas was een leerling uit klas 1 zo slim, om eerst de deur een paar keer open te trekken, die ik natuurlijk heb gewaarschuwd, om op het laatste op de muur te beuken en op  de deur, wat allemaal van hout is. Helaas stond ik dit keer op het podium, dus vlak bij de deur, en ja... die ging dus open. Deze leerling was dus inderdaad weg gerend, maar toen ik twee stappen de gang inliep, ja hoor liep hij gewoon een stukje verder op.. en keek achterom of ik hem achter nakwam.. nou nee dus, ik heb vriendelijk gezwaaid en gedacht mijn tijd  komt wel. Je hebt volgende week les van mij.. 

Dus toen dat jochie vandaag binnenkwam, heb ik hem gevraagd mee te lopen de gang op.Op de gang heb ik hem gevraagd wat dat voor een ding is, terwijl ik op de deur wees. Nou hij was heel verbaasd, hij zei tegen mij, eerst een poster, toen een klink, en bleef me vreemd aan kijken. Dus ik ging en stap verder en zei.. waar hangen die posters op.. Oh de deur.. Dus de vraag of hij wist wat zo leuk aan een deur is, nou dat wist hij ook niet, waarop ik zei, die kan open en dicht.  hij keek me aan of ik niet spoorde omdat hij geen idee had waar dit gesprek naar toe zou gaan.. Dus ging ik een stapje verder, wat zou het betekenen als een deur open is.. ja dat was iets wat hij meteen kon beantwoorden dan mag je naar binnen.. Op mijn vraag als een deur dicht is, ja dan kon je niet naar binnen. 

Hij was verbaasd dat ik zo dom was dat ik dat niet wist.. Dus ging ik verder met de vraag, stel je voor deze deur is dicht, hierachter zijn kinderen aan het werk, die concentreren zich, zijn bezig met kwetsbaar te zijn op het podium etc.. en dan ineens gooit iemand die deur open... wat betekend dat.. Nou dat was niet goed, dat doe je niet... .hij was daar erg verontwaardigd over dat iemand die deur open zou gooien... en hij meende het ook echt, dat zag ik.. dus ja toen was het kat in bakkie... 
op mijn vraag wat ik voor straf zou moeten geven als iemand dat deed. Nou hij vond dat zon iemand wel heel veel straf moest krijgen, zoals het plein schoonvegen of zelfs een vierkant rooster..
Bingo de hoofdprijs.. dus zei ik, liefelijk als ik soms kan zijn, dus jij vind dat jij of het plein moet schoonvegen of een vierkantrooster ( dan moet een leerling zich elke dag om 8 uur melden, en mag pas om 16.00 naar huis, en dat een week lang, dus als je het eerste uur vrij bent heb je pech) moet krijgen.. Toen ineens viel het kwartje.. ineens zag ik het licht aan gaan, en zag ik een grijns om zijn mond komen.. Hij keek me aan en zei ben er in gestonken.. juist.. Ik zei meteen, maak je geen zorgen ik geef je geen straf voor een deur, maar ik wil wel dat het stopt vanaf nu.. anders weet jij welke straf jij gaat krijgen allebei.... 

Daarna heb ik hem nog aangesproken over het slaan op de muren, heb verteld dat er soms leerlingen zitten met een oorlogstrauma, of hij wist wat dat was, dat wist hij heel goed, ook om dat uit te leggen. Dus heb ik verteld dat deze kinderen zich veilig willen voelen in een lokaal. en als dan ineens op de muur word gebonkt dat ze dan schrikken omdat ze denken dat ze opgepakt gaan worden of erger nog dat ze doodgeschoten gaan worden, zeker als daarna ook nog de deur open gaat...  Hij begreep het en beloofde om het nooit meer te doen... Ik geloof hem omdat hij gewoon niet inzag wat het gevolg kan zijn voor de ander.maar ik hoop nu dat hij dat heeft geleerd. 

De hele les daarna heb ik geen kind aan hem gehad.. gek he?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten