donderdag 16 februari 2017

paspoort

Soms loop je bij een winkel en denk je ik weet niet of ik het kan gebruiken maar ik zie wel. Zo ook toen ik in de Flying Tiger liep, zag ik twee opschrijfboekjes in de vorm van een paspoort.. dus bij mij komt meteen het idee. daar kan ik vast wel wat mee.

Dus vandaag kwam ik ze ineens weer tegen in mijn klas en bingo, ik dacht ik ga met de ln1 leerlingen aan de slag en laat ze maar spelen dat ze over de grens gaan.
Kleine misvatting.. uitleggen wat een douane is, is nogal ingewikkeld... maar gelukkig,  als ik uitleg over aankomen in Nederland en dan langs die mensen die alles controleren valt het kwartje..
dus ach je komt er altijd wel uit

Spontaan bedacht ik me, weet je wat ik ga ze vragen hoe hun reis was vanaf hun huis in hun geboorte land naar Nederland, hoe dat is gegaan. Aangezien we toch eerst vaak even thee drinken, kon ik tijdens het thee drinken leuk met ze praten. Er komen toch wel hele veschillende verhalen naar boven.

Sommigen vertellen dat ze met het vliegtuig zijn gekomen, dat het maar 5 uurtjes vliegen is, een ander verteld dat ze met de bus zijn gekomen, een aantal hebben soms dagen gelopen om in een veilig land te komen. Zo hoor ik heel veel verhalen , ook over de leerlingen die op een boot hebben gezeten, de verhalen zijn triest.. maar ze vertellen er open over en ik zie dat ze het leuk vinden om dat inderdaad te vertellen, dat ze graag willen vertellen. Dus ik laat ze. Het zijn soms hele verschillende verhalen, maar het geeft wel aan waarom ze zo dankbaar zijn dat ze in Nederland zijn.

Tot dusver heb ik 2 kinderen gehoord die in een vluchtelingkamp hebben gezeten ,dus dat valt nog mee van de 20 waarmee ik gesproken heb.  

Heel veel leerlingen zijn met het vliegtuig gekomen, maar ik denk dat ik nog wel meer verhalen ga horen van ze hoe hun tocht was. 

Dat simpel door een paar nep paspoorten waarmee ze later een toneelstukje gingen spelen waarin ze dus douane en ook reiziger waren, waarbij ik af en toe ze dus iets liet spelen waarbij iemand drugs smokkelde etc..  ze genieten en daardoor geniet ik nog meer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten