woensdag 24 september 2014

paleis van justitie den haag



Heel af en toe komen er leerlingen van mij bij mij en vertellen mij dan dat ze naar het paleis van justitie moeten. Ik vraag me dan altijd af waarom en wat is dat en hoe werkt dat dan. De leerlingen kan ik er ook niet goed op voorbereiden omdat ik niet weet wat er nou precies speelt en wat er is, dus dat is lastig. Gelukkig komt er soms iets op je pad en weet je dit moet ik doen, ondanks moeheid, eigenlijk geen tijd, maar de kans is uniek dus pak hem denk ik dan. Een lotus van de kring waar ik bij zit, werkt bij het paleis van justitie en die had het voorstel gedaan dat we met elkaar konden komen kijken bij zijn werk. Ik las het mailtje en meteen dacht ik gaan, het is dubbel, ik ga voor mijn lotuswerk maar ook voor mijn school, zodat ik misschien leerlingen beter kan voorbereiden als ze voor het hof of het gerecht of wat dan ook gedaagd worden. Om half 7 moesten we bij de ingang zijn. dus ik ben in mijn auto gestapt om kwart over 5 en vertrouwend op tom tom.. ben ik gaan rijden. Stom, ik volg de tom tom, zie in  Den Haag staan, neem afslag 2 en wat doe ik ik neem afslag 3.. ergens een storing denk ik, gelukkig tijd genoeg, maar de tom tom is slim en zegt meteen indien mogelijk omkeren, dat gaat niet op een vierbaansweg 1 richtingsverkeer, dus ik ben maar gaan rijden in de hoop dat tomtom wederom het besef krijgt en dan ineens zegt u moet hier rechts af.. Dit duurde even maar gelukkig pakte hij het snel op, en het leuke vind ik wel, dat ik door dit soort capriolen wegen zie die ik anders nooit zie, die ik niet eens ken. Kortom ik heb wederom genoten van een prachtige rit door Den Haag. Eindelijk was ik dan op de bekende weg waar ik moest zijn, en natuurlijk rijd ik  meteen de eerste parkeergarage in, ik druk op de knop een vriendelijke dame zegt, Hallo. Ik zeg ik kom voor een rondleiding, De mevrouw vraagt Voor kinderopvang.. ik snap de link niet maar goed, ik zeg nog maals, nee voor de rondleiding.. Waarop die mevrouw antwoord dat ik een parkeergarage verder op moet hebben. Dus ik ga verder. Later hoor ik als inmiddels de tigste lotus aan heeft gebeld, dat de toon steeds snibbiger werd, de vriendelijk hallo die ik trof veranderd in : Je moet de tweede parkeergarage hebben.. einde gesprek.. Kortom ik heb het nog getroffen. De rondleiding begon met een kopje thee en toen door het paleis gelopen, Het is bijzonder hoe het gebouw in elkaar steekt, maar ook om te zien hoe de gesloten gedeeltes en de openbare gedeeltes elkaar afwisselen, hoe ze toch maar de boel goed hebben geregeld. We zijn in twee rechtszalen geweest. Die van de hoge raad en die van het gerechtshof, en dat is prachtig ook om de verschillen te zien. Het is ook prachtig om door de cellen te lopen, hoe die er uit zien ,de speciale lift die er is, waar een verdachte in gaat met een extra tussen wandje waar dan de bewaker staat. Bijzonder om te zien hoe de mensen in de cellen wachten totdat ze voorgeleid worden. Daarnaast is het geweldig leuk om in de catacomben van het gebouw te lopen, in lange smalle gangen, door de stadsverwarming. Nisjes ontdekken die je niet verwacht. Door het archief te lopen, en inderdaad meer dan ik weet niet hoeveel jaar opgeslagen papier te zien. Te horen dat sommige stukken wel 200 jaar moeten worden bewaard, wat natuurlijk uniek is als je dat mag lezen.. lijkt me geweldig. Het was een dik twee uur durende rondleiding en ik heb toch genoten van alles en wat is het nu heerlijk om tegen de leerlingen te kunnen zeggen, ik weet wat en hoe het gaat en waar je moet zijn.. Ik ben wederom een gelukkig mens dat ik dit mocht ervaren en mocht doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten