woensdag 17 juli 2013

National Treasure (film)



Soms zomaar zie je een voorfilmpje van een film en denk je dat kan wel wat zijn, je koopt hem en ik ben meteen verkocht, ik wist niet dat het zo gaaf kon zijn deze films. Deel 1 liet me meteen al genieten van een verhaal wat onwaarschijnlijk is maar wat ik zo lekker vind, deel 2 nog spannender met een prachtig slot. Ik ben sinds ik ooit de indiana jones films bekeek en later de Libarian serie, helemaal verkocht aan dit soort films. een soort van actie met humor. De middelpunt van de aarde is ook zon geweldige film waarvan twee delen zijn gekomen. Altijd balen als het dan stopt maar inmiddels begrepen in 2014 komt deel 3 uit van National Treasure en reken maar dat ik die ga zien. Ik vind deze films een aanrader omdat ik het kleine ventje in mijzelf tegenkom die zo graag ook dit soort dingen wilde ontdekken.. heerlijk...

National Treasure recensie:

Tijdens de middeleeuwse kruistochten zijn er door de Kruisvaarders gigantische schatten aangetroffen in de bezette gebieden aldaar. Een groep Kruisvaarders had zo`n grote schat gevonden dat ze vonden dat deze nooit in de handen van één man, zelfs geen koning, mocht vallen. Voor dat doel richtten ze de Knights Templars op, een groep ridders die ervoor instond dat de schat altijd verborgen zou blijven. Via vele omzwervingen is de schat in Amerika terechtgekomen, waar een nieuwe organisatie, de Masons, hetzelfde doel als de Knights Templars nastreeft. Van deze Masons waren erg veel beroemde Amerikanen lid, waaronder vele ex-presidenten. Door middel van vele raadsels en puzzels probeerden zij de schat te beschermen, zodat niemand deze zou vinden, maar de echte vindplaats ook nooit verloren zou raken. Bij puur toeval is een van de clues over de vindplaats van de schat bij de familie Gates terechtgekomen, die al generaties lang zonder succes op zoek is naar de schat. Nu is Ben Gates samen met een groep mede-schatzoekers de clue aan het onderzoeken.
National Treasure
Wat je je natuurlijk afvraagt is waarom deze film National Treasure heet, terwijl het lijkt te gaan om een schat ergens uit Palestina? Dat komt doordat de film voornamelijk handelt om wat wellicht de grootste Amerikaanse schat is, the declaration of independence . Dit document is namelijk opgesteld door een groot aantal Masons en op de achterkant ervan staat een nieuwe clue. Helaas voor Ben Gates is hij er net bijgenaaid door een van zijn vrienden en moet hij nu zo snel mogelijk de onafhankelijkheidsverklaring proberen te stelen, voordat deze Ian Howe dat doet. Met hulp van zijn vriend Riley en curator Abigail volgt een spannende race om de clues te ontrafelen. Dit gebeurt door een soort van tocht langs belangrijke Amerikaanse sights, voornamelijk in Washington DC. De tocht leidt uiteindelijk naar New York City, alwaar onder een kerk een gigantische kelder blijkt te liggen. Hier zou de schat van de Kruisvaarders moeten ligggen, of toch niet?
National Treasure
Vele andere recensies die ik over deze film heb gelezen vergeleken National Treasure met Indiana Jones. Dat vind ik onterecht, aangezien National Treasure een veel meer hedendaagse film is en bovendien niet de typische Indiana Jones humor heeft. Eerder zou ik National Treasure willen vergelijken met The Da Vinci Code. Dit boek handelt ook over een schatjager die clues moet najagen om de vindplaats van een belangrijk artefact te vinden. De film hiervan komt volgend jaar uit en ik denk dat National Treasure alvast eventjes in de hype heeft willen springen. Dit hebben ze overigens niet helemaal onverdienstelijk gedaan; National Treasure is namelijk een lekker wegkijkend filmpje geworden. Hoewel ik het acteerwerk van oude rotten Nicolas Cage, Sean Bean en Harvey Keitel behoorlijk op de automatische piloot vond staan, maakten nieuwelingen Diane Kruger en Justin Bartha dit weer goed door met zichtbaar plezier hun rol te spelen. De clichés zijn echter niet van de lucht, waardoor bij National Treasure uiteraard niet van een klassieker te spreken is. In 2007 is overigens vervolg National Treasure: Book of Secrets verschenen.

1 opmerking:

  1. deze films heb ik al zo'n 20 keer gezien, ik kan stukken tekst meepraten... geschiedenis, gebouwen, kunst & cultuur: het kan super spannend zijn! ik keek deze film met kijkvragen in de les om daarna boodschappen of details in architectuur te bekijken

    BeantwoordenVerwijderen