donderdag 13 juni 2013

examen uitslag

Op deze ochtend, nog niet wetend wie van mijn oogappeltjes allemaal geslaagd zijn, zit ik toch maar weer ff te wachten wie wel of niet wie een herkansing heeft etc. Het is spannend en zeker ook erg vreemd dit jaar, door het gedoe dat er enkele examens zijn gecopieerd en dat dezen zijn verspreid, Leve de sociale media, maak 1 foto en voor je het weet staat het wereldwijd op het net, dus het verspreiden is niet zo lastig. Maar wat een ellende geeft dit soort acties, onafhankelijk van wie het gedaan heeft, ik had de hoop dat de inspectie sneller met een goede oplossing zou komen, maar helaas dat gebeurde niet. Natuurlijk kan ik begrijpen dat het niet gemakkelijk is om tot een goede aanpak en oplossing te komen maar om nu tot de laatste dag als de examenuitslagen binnenkomen te wachten en dan ook nog om 17.00 als het nieuws moet komen, te wachten en te zeggen dat ze het nog niet weten, dat maakt het wel extra lastig voor de kandidaten die toch ook in spanning zitten. Gelukkig waren een aantal van mijn oogappels geen leerlingen die economie hadden gedaan dus die wisten het gisteren al dat ze geslaagd waren, en dan ben ik weer zo trots op ze, dat ze dit hebben gedaan, zeker nu we met twee afdelingen werken en de leerlingen dus een andere manier van les geven hebben gehad, ben ik extra benieuwd of ze wel of niet er door zijn. Op dit moment weet ik dat er 96% is geslaagd dus dat is een mooie score vind ik voor onze school, en nog wat herkansingen in het vizier moet het volgens mij lukken dat we toch weer heel ver komen. Toch blijkt mijn grootste zorgenkind te zijn gezakt, die heeft een herkansing, en het mooie is, zijn vriendin is ook gezakt, en wat zegt hij , ik vind het erger voor haar.. zo lief en zo teer, dat raakt me, omdat ik al veel te vaak ook de andere kant heb meegemaakt van hem. Ik moet ook meteen terug denken aan mijn eigen examens, die voor de mavo, het pretpakket wat het advies was, haalde ik toch maar mooi even tegen alle verwachtingen in met 2 zessen 2 zevens en 2 achten, iedereen in volle verbazing achterlatend. Ik was eerder voor de havo in Stadskanaal afgewezen omdat men vond dat ik niet slim genoeg was, toen bleek dat kinderen die ze wel hadden aangenomen , maar die dus gezakt waren niet konden komen ben ik werkelijk suf gebeld om alsnog naar hun toe te komen. Helaas had ik voor mezelf al de keus gemaakt om naar een andere school te gaan in Emmen en dan tijdelijk op kamers te gaan, dus dat heb ik ook volgehouden, en nog geen dag spijt van gehad. Ik zie me nog met een aantal leerlingen uit Mussel op de fiets gaan om onze diploma te halen, wij hadden nooit er aan gedacht dat ook de ouders mee zouden moeten, dat deed je in die dagen gewoon niet. Bij de havo weet ik nog dat ik niet zo zeker was of ik het had gehaald, dus ik ben toen de uitslag zou komen maar een heel eind gaan fietsen en ben pas na 2 uur terug gekomen zodat ik wist als ik de hoek om zou komen ik wel of niet geslaagd zou zijn want mijn moeder zou zeker dan met een vlag klaar staan, en ja hoor dat was ook zo. Ook weer hier, nooit aangedacht om mijn ouders mee te vragen voor de uitreiking, weer in mijn eentje in de bus er heen en hem in ontvangst nemen, bizar dat je daar als puber niet eens over nadenkt. uiteindelijk op de PA, heb ik mijn naam eer aan gedaan, ik heb zowel het centraal examen als het godsdienstexamen met een herkansing gehaald, heel bijzonder was dat ook wel weer. Het godsdienstexamen moest vooral een scriptie zijn die je moest verdedingen ik had als thema de kinderen in de bijbel, alleen bleek ik een kinderbijbel te hebben met hele andere verhalen dan men gangbaar acht, dus ja dat was even slikken voor velen, maar uiteindelijk was ik toch met een dikke 8 er door. Het examen van de PA, was helemaal schokkend, ik zie die man van CUMA nog zitten, weggedoken achter een blad papier, met zijn iets te veel op een varken gelijkende uitdrukkingen en ogen, naar mij kijken en dan de vraag stellen, wat er op blz 54 stond van dat boek... en hij dacht kennelijk dat je van alle 20 boeken die je moest lezen over twee verschillende onderwerpen dat dan wel zou weten, want je moest het bestuderen, Ik besef me nu dat ik toen gewoon had moeten zeggen dat ik zo het niet heb gelezen en als hij er op uit is om mij te laten zakken, wat me niet verbaasde achteraf, want ik was behoorlijk dwars etc in die tijd, hij zo het examen moet afnemen maar dat ik denk dat het gaat om argumenten etc waar ze ook vandaan komen en dat we een gesprek moeten voeren over de onderwerpen die ik had bestudeerd zoals de dood in de verdrukking en het onderwerp seks voor geestelijke gehandicapten, wat tegenwoordig mensen met mogelijkheden heet, of met een verstandelijke beperking. Helaas als ik toen het lef had wat ik nu had dan was het heel anders verlopen en had ik waarschijnlijk ook een herkansing gehad maar had ik me wel beter er over gevoeld omdat ik was gaan staan in plaats van me te laten kleineren. Uiteindelijk mocht ik in augustus dan een her doen en daar kwam ik glansrijk doorheen, en was geslaagd, vaak denk ik nog dat deze ervaringen mij erg hebben gevormd, mede omdat ik doordat ik de andere kant zo ervaren en gevoeld heb dat ik juist daarom misschien wel de leerlingen beter aanvoel en met ze om kan gaan. Het is bijzonder dat ook bij het uitreiken van deze diploma mijn ouders er niet bij waren maar wel Susan mijn hartsvriendin die nog steeds in mijn leven is, dit is een vriendschap dat nooit kapot kan gaan. Als ik zo achteraf deze examens bekijk, en dan heb ik nog lang niet alle examens verteld, zie ik dat ik veel met herkansingen heb gedaan en dat ik daardoor toch een voller mens ben geworden naar mijn idee. Ik ga vreselijk duimen voor mijn oogappel en ga zo hard duimen dat hij het gaat halen dat het niet anders kan dan dat het moet lukken
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten