woensdag 19 juni 2013

en dat is een geit...

Op hele warme dagen, zoals vandaag dat het gewoon benauwd is en dat je echt met het zweet in je t-shirt loopt, bedenk ik vaak voor de laatste uren iets om te gaan doen met de kids, mede omdat ik het  zelf ook erg vervelend ga vinden steeds binnen te zitten. Het meest bijzondere is wel dat ik dan altijd weer erachter kom dat de kinderen van de isk dit het leukst vinden. Die vinden het heerlijk om buiten te zijn. Het voordeel van deze kinderen te hebben op woensdag het 7de uur is wel dat je met ze naar buiten kunt en dus naar de kinderboerderij. Het moment van dat ze beseffen dat we met elkaar gaan lopen en dat we buiten zijn vinden ze al magisch, want het is geen standaard les. Met deze kinderen loop ik dan door het park, praat wat met die ene of met die andere, soms vertel ik wat, en samen met juf Marieke hebben we al vreselijk veel lol. Bij aankomst vertel ik ze altijd de regels van wat wel en wat niet kan en mag, en laat ik ze lopen door de boerderij, al valt het me altijd weer op dat ze toch het liefst bij mij of bij Marieke zijn, wat niet zo vreemd is het is onbekend en dus ook heel eng ergens. We belanden altijd eerst bij de geiten, en ja hoor de meiden willen erin, natuurlijk ontsnappen er een paar, en dan zie ik hoe charmant onhandig ze zijn.. geweldig gewoon om te zien. Ook zie je dat sommige kinderen bang zijn voor de  geiten , maar ook een aantal hebben dat niet. Die zitten meteen aan de dieren en praten met ze. Het is prachtig om te zien dat ze dan even zo met zichzelf en met een dier bezig zijn, prachtig. Een meisje uit Somalie, die net bij ons is, liet meteen even zien hoe je een geit pakt, je pakt hem ergens bij zijn ruggengraat en trekt hem naar je toe en dat dier is zo mak als wat, dan til je het dier op en... verder is ze niet gekomen, ik riep al meteen niet doen dat mag niet... al zag ik toch ergens een blik van joepie gratis vlees.... maar nee dat was het dus niet. Zo zie je maar hoe het soms ineens kan veranderen. Het is met deze kinderen genieten als ze daar lopen, ze gaan samen op onderzoek uit, ze kijken samen naar de dieren en aaien ze, knuffelen ze en roepen dan ook mees maak een foto en dat doen we dan ook, de fotos staan dan ook onder de link die je straks kan volgen. Het mooie is dat je dus toch met die kinderen in gesprek komt, en ze je vertellen over hoe de dieren heten in hun land etc. Dit blijf ik een van de leukste lessen vinden met de kids mede omdat ik ze dan erg goed kan bereiken en goed me ze kan praten en ze zie genieten. Altijd spectaculair is het varken natuurlijk, het jochie uit Thailand zegt alleen maar als hij het varken ziet. Zo groot, is dat dier zo groot.... en kan zijn verbazing hierover niet onderdrukken.. prachtig
om meer fotos te zien van wat wij zagen volg gewoon onderstaande link

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten