woensdag 21 september 2022

Historisch Bewijs


 Vorig jaar had ik al de hele serie gezien over Historisch bewijs, een programma serie die op de vrijdagavond word uit gezonden op npo2.

In dit programma gaan ze onderzoeken of de bewaarde objecten die in musea in Nederland liggen wel echt zijn wat er van beweerd word.

Helaas kwam ik er pas achter dat deze serie een tweede seizoen had, en waren er al 3 afleveringen geweest, gelukkig is de npo zo vriendelijk dat je op uitzending gemist de afleveringen alsnog kan zien.

Afgelopen woensdag, het was tenslotte jaarmarkt in Alphen, waardoor we om 12.00 vrij waren, ik na mijn boodschappen te hebben gedaan bleek er nog een zee van tijd over te zijn, dus besloot ik om de gemiste afleveringen te gaan bekijken.

De eerste ging over of de vlag van Nova Zembla wel echt was, dit onderzoek ging door tot aan een plaatsje in Noorwegen waar ze ook nog fragmenten hadden van deze vlag met het teken van Amsterdam. 

Na een prachtige zoektocht met ook veel info bleek deze vlag inderdaad origineel te zijn dus echt.

De tweede aflevering ging over de Wilemsorde van Van der Spek, ook hier weer dus een zoektocht met inderdaad ook een explosie om te kijken of het kon kloppen, en ook deze klopte..  het is inderdaad de Willemsorde van Van der Spek,

Nu ga ik natuurlijk niet alles vertellen over de afleveringen ik zou zeggen ga ze zelf kijken het is maar 30 minuten maar zo leuk en zo leuk om te zien hoe ze echtheid of onechtheid van een object uitzoeken 

Kortom echt een aanrader om deze serie te gaan zien, eventueel bij npo uitzending gemist bekijken.

 

Hieronder een trailer van een oude aflevering  van vorig jaar, die ook erg gaaf was...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten