woensdag 18 mei 2022

heerlijk op bezoek in Heino en huis van Hilde

 

Natuurlijk had ik er al vaker over gehoord van Nadira en Albert, maar nooit aan toe gekomen om er eens te gaan kijken.

Afgelopen zaterdag hadden we met elkaar afgesproken, eerst een bakkie thee en daarna met elkaar naar het huis van Hilde. Dit is een archeologisch museum waarin de bodem vondsten van Noord- Holland worden opgeslagen en dus ook tentoongesteld, Zuid- Holland krijg zon depot in Katwijk, tot groot verdriet van Alphen aan den Rijn omdat ze zo hadden gehoopt dat zij het zouden krijgen,  maar helaas dus niet.

Nadat we wat waren bij gepraat, we wat hadden gedronken, stapten we in de auto op weg naar het huis van Hilde. 

Het was een mooi ritje door de omgeving om daar aan te komen. Het museum deed even lastig over de museumjaarkaart op mijn telefoon en wacht want ze wilden de officiĆ«le kaart zien, maar die had ik niet bij mij, maar gelukkig konden ze mijn kaart wel scannen en dus kon ik tocht het museum in, anders had ik gewoon betaald.  We werden allerliefst ontvangen door een meneer die ons duidelijk maakte dat het zijn taak was om iets te vertellen over het museum, zodat we wisten wat er speelde etc. 

Hij legde eerst  uit over hoe het museum in elkaar zat, ook dat zijn hobby potten en scherven was, etc, maar ook dat er iets was voor kinderen. maar dat we daar niets mee mochten doen het was voor kinderen.. waarop ik vroeg als je nu kinds bent.. daar moest hij even over nadenken. maar uiteindelijk bleef hij heel serieus en vroeg of het voor mij was,  nee zei ik en wees naar Nadira. dus wij lol, deze meneer had niet veel humor... daarna kregen we nog een  doorsnede te zien van een grondprofiel,  inmiddels begon het al bij mij te jeuken, maar ik ken mezelf ik ben niet zo tactisch dan ik zeg op dat moment dat ik er gewoon klaar mee ben en dat hij moet stoppen, gelukkig was Albert hierin net iets sneller er klaar mee en zie het zo tactisch dat ik diep onder de indruk was.

Eindelijk konden we het museum in met een stikker, waarom we die hebben gekregen is mij een raadsel, maar goed, we hadden hem keurig geplakt,  en kon ik het aanschouwen, ik ben onder de indruk, kan het niet anders zeggen. Het museum heeft opgegraven lichamen en daar hebben ze dan een reconstructie van gemaakt.  zodat je ook kan zien hoe die mensen er zouden kunnen hebben uitgezien. Prachtig, en ook interessant, omdat het een klein museum is heb je ook de tijd om je toch ook wat meer te verdiepen in de achtergronden en de uitleg bij sommige stukken. Het verhaal van Hilde vind ik erg mooi, ze is waarschijnlijk een slaaf geweest want ze was begraven een heel stuk verder in haar eentje van de andere mensen die er zijn gevonden... dus kennelijk was ze een uitgestotene en nu heeft ze een eigen huis .. 

Natuurlijk hebben we wat zitten te klieren over al die potten die we zagen.. om uiteindelijk uit te komen bij het gedeelte voor de kinderen, daar stonden boxen met gevonden spullen en die kon je dan bekijken je kreeg info via een computer en je mocht het ook vastpakken maar dan moest je een handschoen dragen.. helaas zagen wij dat pas toen we al weg gingen en al diverse oud materiaal hadden aangeraakt

De rit naar huis was toeristisch dus leuk,  bij Nadira en Albert met wat smeersels en toast zitten te kletsen om daarna met een kopje gazpacho.

Als hoofd kregen we een heerlijke lasagne met als toetje heerlijke vegan vanille ijs..

Rond kwart over 8 ben ik richting mijn huis vertrokken om de avond nog een poosje te kijken naar het songfestival het bloed kruipt tocht waar het gaan kan.

Wat weer een heerlijke dagje was dit










Geen opmerkingen:

Een reactie posten