maandag 23 mei 2022

Amazing Grace ( tv programma)

 

korte uitleg over wat Gospel is met daaronder mijn bevindingen van dit programma

(Gospel of gospelmuziek is een muziekgenre in de christelijke muziek.

Het Engelse woord gospel komt van het Oudengelse goð ('goed') en spell ('nieuws, boodschap') en betekent dus net als het Griekse evangelie 'goed nieuws' of 'goede/blijde boodschap'.

De gospelmuziek werd geboren in de katoenvelden van de zuidelijke staten van de Verenigde Staten van Amerika. Het is zwarte religieuze muziek die sterk beïnvloed werd door zowel de ritmische muziek die de slaven meebrachten uit Afrika alsook door de 'bevindelijke' manier van geloven van de blanken. Het leven na de dood, vaak aangeduid als het oversteken van de rivier de Jordaan, is een zeer vaak terugkerend thema.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen 'zwarte' en 'blanke' gospelmuziek.

'Black gospel' kan zowel traditioneel zijn, met grote koren met solisten uit zwarte kerken, of hedendaags, verwant aan de muziek die te horen is op 'zwarte' radiostations. Het maakt deel uit van de toenmalige slavencultuur van dit land, terwijl andere invloeden komen uit de blanke cultuur van met name Britse straatliederen en gezangen, en uit ervaringen in de strijd om gelijke burgerrechten.

'White gospel' kan worden onderverdeeld in drie grote categorieën: 'Southern gospel', gelijkend op countrymuziek en typisch gebracht door een mannelijk kwartet; inspirerende of kerkmuziek, afgestemd op de kerkbezoekers en in het algemeen gezongen door koren tijdens een dienst; en ten slotte hedendaagse christelijke muziek, liedjes van de populaire cultuur met christelijke teksten voor consumenten op de markt gebracht via netwerken van christelijke platenmaatschappijen en onder meer aangeboden via christelijke boekwinkels.

Belangrijke vertolkers van de oervorm van de (zwarte) gospel waren of zijn Mahalia Jackson, die algemeen als 'de koningin van de gospelmuziek' wordt beschouwd, de Staples Singers en The Five Blind Boys of Alabama. Ook Elvis Presley zong veel gospels. Voornamelijk met vrienden, maar ook tijdens optredens. Ook Sam Cooke, Jackie Wilson en John Legend zijn beïnvloed door gospelmuziek.

Uit de gospelmuziek kwam in de jaren vijftig en zestig de soul voort, met invloeden uit de rhythm-and-blues. Het religieuze karakter is hierbij weggevallen.

De term gospelmuziek wordt soms ook gebruikt als algemene aanduiding voor christelijke muziek. Feitelijk is dit onjuist, aangezien gospel verwijst naar een bepaald muziekgenre en christelijke muziek in alle muziekgenres wordt gemaakt.)

Geloof me ik ben niet vies van Gospel muziek, sterker nog ik hou er van. De cd van Etta James, die ik ooit als lp kocht draai ik nog regelmatig. Ik geniet ervan hoe het ontstaan is maar ook de ziel en zaligheid die men er in legt. heerlijk genieten.

Toen ik in de gids zag dat er een programma ging komen in de trant van Maistro, de show met de operazangers, verheugde ik me er enorm op. ik hou hier wel van.

Toch ben ik een beetje teleurgesteld, ten eerste krijg ik steeds meer het gevoel dat het een soort van therapie programma is voor bekende Nederlanders.  Daarnaast is het een show waarbij vooral veel gehuild moet worden, waarin vooral het gaat over persoonlijke belevenissen die men kan gebruiken, de zin ik heb kippenvel tot aan mijn tenen. etc..  ik  krijg daar de jeuk van.. ik denk dan alleen maar, mogen deze stukjes eruit please,... ik wil ze horen zingen. ik wil de gospel horen zoals je zo vaak ziet in films, of zo als Mahila Jackson of Areata het zong.. diep in mijn ziel..

Helaas is de keus gevallen op dat de artiesten hun eigen liedje mogen zingen die dicht bij hun hard zit, dus niet de gospels maar juist liedjes die geen gospels zijn maar die dan ineens als gospels met koor worden gezongen waardoor ze hun kracht verliezen..   Kleine jongen in een gospel versie is het toch echt net niet Sorry Dries.. dit is echt niet goed.

 
De coaches zijn natuurlijk kanjers Berget en Shirma, zangeressen van kwaliteit maar of ze kunnen coachen is mijn vraag, mede omdat ze zo op het gevoel zitten, zo aan het poeren zijn in de ziel en levens van hun kandidaten.. dat ze dus echt gewoon eigenlijk niet moeten gaan coaches.. het is therapie..

Je gaat diep, het raakt me zo, ik huil. etc dat zijn termen die je hoort. .en ik denk dan yes right.. maar ik wil de gospel als Amezing grace, als go tell it on the mountains, als he got the whole world.. etc..  die wil ik horen en dan mag het modern maar niet kleine jongen of meer van dat soort liedjes die eigenlijk geen gospel zijn en ook daar niet toe kunnen worden verheven. 

Kortom ik heb veel doorgespoeld,. heb wel de liedjes gehoord en vooral het lied Bridge over Troubel  water raakte me  wel heel erg daarom staat hij hier ook onder.

ik hoop echt dat het programma veel progressie gaat maken en dat we klaar zijn met de therapie sessies en dat het nu gaat over muziek, al besef ik me ook wel dat gospel heel veel gevoel is dat je laat horen en moet voelen, en daaronder het prachtige nummer uit de film Hariet.. Goodbey song




Geen opmerkingen:

Een reactie posten