zondag 8 mei 2022

Athene dag 3


De wekker ging net als gisteren om 7.15, tijd genoeg voor de dag die er aan ging komen.. gelukkig was ik al om 6 uur klaar wakker maar dat is wel zo relaxed ontwaken. Nog gewoon wat in bed liggen, wat overdenken van de vorige dag en beseffen hoe een gelukkig mens je bent. Zeker als je vele daklozen hier ziet op straat, triest beeld, maar ook het besef wat je ook doet het is een druppel op een gloeiende plaat. 
Gisteravond was het weer zover, een aantal mensen van diverse etages vinden het leuk elkaar op te zoeken met als gevolg dat ze op de gang staan te praten en te lachen wat vreselijk stoort en dus overlast is. Aangezien ik al in mijn bed lag, heb ik dit keer erg onprofessioneel eens met mijn theater stem geroepen of ze stil konden zijn. Leve Duolingo. 
Vandaag staat eindelijk de Akropolis op het programma met ook de omgeving ervan. Al denk ik dat we in die omgeving al bijna alles hebben gezien en bekeken, maar dat kan ik ook mis hebben. Het is eigenlijk de wijk waar we het liefste zijn, we lopen er vaak en eten daar vaak onze avondmaal. 

Dus we liepen vrij snel door totdat ik ineens langs een zaakje liep waar ze een zwarte zakdoek hadden geluk zit in een klein hoekje. Dus meteen meer gezegd doe er 4 maar helaas was er maar 1 maar die is binnen wie weet kom ik er nog meer tegen , 

Daarna dwalen naar de Akropolis, wel een centraal thema deze week. We hebben het vaak op de foto gezet en ook heel vaak over gehad. Dus eindelijk konden we naar boven. Het was even een klimmetje maar heel goed te doen. We kwamen steeds dichterbij op de godenberg 

Het is indrukwekkend wat er nog allemaal staat. We hebben ademloos er rond gelopen met de verbazing over hoe is het mogelijk dat mensen dit gemaakt hebben. Onbegrijpelijk. Nadat we de berg hadden verlaten zijn we vertrokken naar het startpunt van een ANWB route om en rond de Akropolis. Deze wandeling stelde totaal niet teleur, prachtig dwalen door de bossen naar de sterrenwacht, door naar de plek waar de volksvergaderingen werden gehouden, om uiteindelijk na een stevig klim uit te komen bij een monument erg hoog op de berg. Prachtig. Daarna terug dalen naar beneden om daar te genieten. We besloten het theater nog wat beter te bekijken om uiteindelijk toch ook maar de Akropolis museum te bezoeken. Ff uit de brandende zon. Mooie beelden en zeker de wereld onder het museum. Het is prachtig om te zien dat er een wereld onder onze wereld is geweest. We besloten om wat verder af te dalen en om tot onze stomme verbazing ineens uit te komen bij een agora die we al de hele tijd hadden gezien maar nog niet konden vinden. Dus als twee kinderen zo blij. Wij zijn nadat we eerst wat hadden gedronken en een ijsje hadden gegeten naar binnen gegaan prachtig, mede omdat er een tempel was waar ook meteen een museum was. Mooie beelden hierin. Daarnaast was er, dat maakte op mij veel indruk een heel oude begraafplaats. Prachtig dat ze dat hebben blootgelegd, daarnaast was er nog een grote tempel, ik weet niet meer voor wie. Al die namen gaan op een gegeven moment duizelen. Maar na het zien van twee beelden Socrates ontmoet Confusies was ik intens tevreden. We hebben ergens gegeten en voor het eerst in al die dagen kwamen we bij een eettent terecht waar kern vegetarisch eten was , dus een Griekse salade, een gebakken plak kas en een bordje met Griekse yoghurt met komkommer en knoflook doet wonderen. 

Daarna ons dagelijks extra luxe ijsje met meer dan 1600 calorieën te hebben verbrand, en de boodschap voor de volgende dag omdat we heel vroeg op gaan staan om de hangende kloosters te zien zijn we naar het hotel gegaan om daar vroeg te gaan slapen. 














Geen opmerkingen:

Een reactie posten