vrijdag 6 mei 2022

Athene dag 2

Gisteravond voor het slapen gaan even wat overlast op de gang maar gelukkig stierf dat vrij snel uit. De WiFi is gratis een voordeel maar kon helaas niet nog ff kijken naar de avond show van  lubach  of hunted dus dat moet wachten in Nederland. Wel heerlijk en diep geslapen, misschien de na klap van dat het gisteren zo vroeg was of toch misschien een combi van toch veel gedaan en vroeg op. Hoe dan ook het was heerlijk. Het bed uit en lekker rustig aantutten. Kopje thee, kiwi, douchen. Kleine ingang van de douche, ook kleine douche maar wel goed. Daarna wachten tot Ankie haar opwachting kwam maken om te gaan ontbijten.het ontbijt is riant we kunnen er zoveel kiezen als we willen, gelukkig zijn er ook de dingen die ik lekker vind. Dit keer waren er ook eieren met een rode schaal dus die wilde ik natuurlijk proberen en ze smaakten heerlijk . Aan het einde nog wat zoets genomen om de zoete kant van de Grieken te ontdekken. Na het ontbijt wederom de 9 trappen op van 20 treden je moet wat doen om fit te blijven. Nog wat gedaan op de kamer en om half 10 vertrokken we naar de bushalte van de blauwe lijn om een op en af bus te nemen.

We hebben inmiddels door hoe we moeten lopen en kennen aardig hoe de stad in elkaar zit. We komen er achter dat het niet eens zo moeilijk is. En lopen rond alsof we er al jaren wonen. Aangekomen bij de graf van de onbekende soldaat blijkt dat de wisseling van de wacht plaats vind. Dus dat hebben we meteen even mee gepakt, prachtig het is bijna ballet hoe ze dat doen ik was er stil van. Daarna na de standplaats van de bus om daar door een vriendelijke dame te horen krijgen dat we niet met de gele lijn mochten maar moesten wachten op de blauwe.. die dus niet kwam, ik terug om te horen dat ik een lieverd was etc. Maar voor die woorden koop ik niets ik wilde weten of ze ons niet voor de gek hield. Maar me over 20 minuten dus we moesten nog wachten. Dus besloten we om onder het vlakbij gelegen metro station maar eens de oudste Griek die daar ligt te bezoeken tijdens het wachten tenslotte hadden we een lijstje af te werken. Dus wij naar beneden, waar archeologische vondsten lagen in vitrines. Erg mooi om te zien. Ook de doorsnede van de aardlaag konden we bekijken en ja hoor daar lag de oudste Griek van Athene als een skelet zichtbaar achter glas. Ben altijd verbaasd dat om zoiets altijd zoveel ruimte zit.  Daarna kwam de bus en wij mee om eigenlijk na een kippenei eindje er weer uit te stappen bij het oudste olympisch stadion. Een cadeautje daar hadden we niet aan gedacht om te gaan koken. Maar erg bijzondere ervaring om er te lopen en over de tribune te lopen. Ook daarna door de poort naar de spelers verblijven waar een museum waas met de posters en fakkels die per stad werden gebruikt. Prachtig om te zien. De plek waar de fakkel ontstoken word voor het olympisch vuur hebben we helaas niet gezien. Een cadeautje dit. Daarna het tegenover gelegen park in. Waar prachtige beelden stonden oa de discuswerper. En het gebouw waar veel evenementen plaats vinden. Niet zo indrukwekkend om eerlijk te zijn maar wel even leuk te zien. Op naar de poort van Zeus, spreek je uit als Zuis.. waar ik nog steeds niet mee eens ben om eerlijk te zijn. Maar goed wie ben ik. Om daar, net als bij het stadion voor Ankie een reductie te krijgen dus de helft van de prijs. Perfect.  Aangezien ze nooit vragen om een pas ter controle komt het altijd goed. Als ze wel vragen is dat ook geen punt want Ankie is boven de 65. Maar bij de poort van Zeus werd het wel gevraagd dus ik zo wat een compliment.. de lompe taart achter de kassa zei nee hoor formaliteit..  weg moment om Ankie zich nog beter te laten voelen. Dus we konden naar binnen. We hebben daar even een krentenbol gegeten en ik pakte even een steentje om mee te nemen voor mijn verzameling stenen . Kwam er een dame aanlopen dat dat niet mocht een kiezel meenemen ik moest hem terug leggen. Dus dat heb ik gedaan. Om later uit het zicht toch een joekel van een steen mee te nemen met de gedachte geen kiezel dan maar een kei. Had er graag een zware rugzak voor over. Daarna hebben we de poort van Zeus bekeken indrukwekkend alleen jammer dat hij in de steigers stond. Balen . Dus we hebben de resten van het Romeins Bath bekeken en de poort van Hadrianus bekeken. ( eigenlijk een voorloper van mijn geboortenaam)  daarna hebben we het gebied verlaten ik met mij steen in de rugzak heerlijk. Verder lopen om de blauwe bus weer te vinden om verder door de stad te dwalen. We gingen met deze bus door naar de Akropolis  om daar op te stappen naar de een plein waar we konden een wandeling konden gaan lopen door de stad een wijk met veel streetart en graffiti, maar toen we bij het plein aankwamen bleek dat we daar al waren geweest we kenden het al. Dus verder met de bus om ergens anders uit te stappen en naar de bibliotheek van Hadrianus te gaan. Eerst zijn we nog een heel klein kerkje in gegaan om daarna naar de muur van Hadrianus te gaan.. een beetje een tegenvaller het was een muur met wat zuilen maar het is gezien en kan van het lijstje af. Daarna dwalen door de straatjes om te eindigen bij een geweldige tent Alice in wonderland een hele straat in de stijl van Alice en in wonderland. De toetjes uniek, het servies ook, de bediening loopt ook in de kleding uit dit verhaal geweldig . De pancake die we aten was geweldig een stapeltje Amerikaanse pancakes Ankie met aardbeien saus erg roze en erg chemisch ik witte chocolade ook erg wit en chemisch maar prachtig. Maar ziet eh machtig verslijk. Ze waren helaas koud dat vind ik wel jammer.  Nadat we klaar waren zijn we naar het hotel lopen. We wilden nog even bij de nationale bibliotheek langs Maar die is helaas gesloten. Daarna naar het hotel om ff op te frissen voor de avond. Rond 19.00 zijn we gaan lopen naar de Akropolis om in die buurt wat te bekijken., we kwamen langs een plek waar oude stenen grafkosten stonden. Toen we verder liepen kwamen we nog een keer bij de bibliotheek van Hadrianus, maar nu via een andere kant , dus hebben we nog een gedeelte gezien die we nog niet gezien hadden. Daarna zijn we nog naar iets gelopen van het Romeinse rijk, ben even de naam kwijt maar er was een mooie toegangspoort. Daarna zijn we hoger geklommen achter de jeugd aan om op de berg van de Akropolis te kijken naar de zon die onderging met heel veel andere mensen. Zeker met het uitzicht over de stad. Daarna heerlijk gegeten bij een klein restaurant op een trap met live muziek. Terug gelopen naar het hotel en wederom de 9 trappen a 18 treden nemen.