woensdag 11 mei 2022

Athene dag van terug naar huis

Vandaag is vertrekdag. Altijd wat gek, je hebt te tijd en ergens geen tijd. Vind het vaak een soort van tussen hemel en hel balanceren. Je kunt nog iets doen de laatste uurtjes maar je moet wel zorgen dat je op tijd op het vliegveld bent. Kortom organiseren, reorganiseren etc. Dus toen de wekker niet ging om 7.35, was ik gelukkig al uit het bed. Maar goed ook de wekker ging helemaal niet nl. Ik had hem wel gezet maar op de dinsdag, dus dat schoot niet echt op. Maar de avond van te voren had ik al het nodige ingepakt. Mijn kleding half in de koffer en half uit de koffer over de rand hangend zodat ik de losse spullen in het midden gebied kon leggen zodat ik meteen als hij vol was met mijn kleding een soort van inpak systeem kon maken waarbij ik laagje om laagje leg en alle lege luchtlaagjes worden opgevuld ideaal. Mijn grote mok was gevuld met een paar sokken. Zo ook de lege waterflessen ik probeer alle lege ruimtes op te vullen. Zodat ik geen lucht vervoer.

Daarna het ontbijt genomen. Om daarna de laatste dingen te doen. Laatste check, wat geld in een glas met daarbij een kaartje waarop ik voor het kamermeisje een persoonlijk woordje schrijf. Dit zijn echte kamermeisjes met een zwart kostuum en witte schorten zoals we ze kennen uit films. Geweldig. In alle vormen en maten heerlijk.

Daarna de laatste check en we zijn vertrokken naar beneden om daar uit te checken. De bagage af te geven om een wandeling te maken door een wijk dat bekend staat als de krakersbuurt met veel streetart, ik noem het meer urban life. Want oh wat een mooie kunstwerken op de muren ik kreeg er geen genoeg van. Prachtige foto’s kunnen maken. We waren al vrij snel van de route af gedwaald. Moet ook bekennen dat we eigenlijk al lastig het begin konden vinden daar zijn heel wat verloren voetstappen en diverse niet zulke nette woorden verloren gegaan. Maar uiteindelijk hadden we het gevonden. Maar door onze dwalingen kwamen we dus op hele gekke plekken terecht maar daardoor extra leuk.

We hebben ook het herinnering plaat gevonden voor de veel te vroeg overleden Griekse activist. Heel triest dat hij door de politie is doodgeslagen. Triest maar waar. Daarna besloten we de route voor gezien te houden om naar Planka te gaan om daar nog wat te eten. Iets lichts. We kwamen bij een restaurant aan en we bestelden een gebakken groente mix en Griekse salade, wederom 4  olijven.  Na het eten zijn we toch opzoek gegaan naar de kerk die wie gisteren ineens zagen. Moet zeggen het was wat zoeken maar we hebben een kleine reconstructie gemaakt van de avond ervoor. We vonden hem redelijk snel. En natuurlijk de kerk bezocht. Prachtig. Vind het een bijzondere combi dit geloof maar erg indrukwekkend, je ziet de Turkse invloeden maar het ook de katholieke invloeden prachtig.

Na al die pracht en praal de dag we gaan wandeling. In mijn hoofd de stad bedankt voor wat ze mij heeft laten zien. Mij heeft laten voelen om daarna met de taxi naar het vliegveld te gaan.

De taxi was keurig veel te vroeg en we konden instappen . De chauffeur koos een andere route helemaal buiten Athene via een tolweg, tevens was het zo dat hij niets zei maar steeds de borden vliegveld Marco polo volgde. Ik heb het aan gezien en gedacht hij zal weten wat hij doet. Naast me begon echter de onrust te ontstaan. En vraag kwam dan ook gaan we wel goed? Ik denk altijd het komt vast goed, gaat het mis komt dat ook wel weer goed. Dus ik bleef lekker rustig toch is er dan iets wat ook een stukje onzekerheid bij mij aantikt en uiteindelijk stelde ik maar de vraag of we wel naar het goede vliegveld gingen . Ja dus dit was gewoon een andere route. Okey prima. Maar denk dat de chauffeur vreselijk veel binnenpretjes heeft gehad omdat het hem weer gelukt was. Op het vliegveld zonder veel gedoe bij mij door de douane. Ik kneep hem even met mijn te veel aan stenen aan archeologische erfgoed. Maar Ankie die had gedoe het alarm ging af.. en ja hoor had nog een riem om. Maar ook dat was snel opgelost. Daarna wachten op het vliegveld. Tot we weg konden .