maandag 16 mei 2022

asperges.....

 

Het is weer asperge tijd, en daar kan ik zo van genieten, elk jaar weer haal ik ze en als het kan, het liefst al kant en klaar geschild zodat ik niet nog moet na gaan denken over of ik wel of geen soep ga maken van die puntjes en schillen, wat mij trouwens nooit lukt, ik krijg een vaag zeepsop achtige substantie en dat is het.. dus ik ben daar maar mee gestopt..

Vroeger, toen ik dit nog niet wist kookte ik mijn asperges zoals velen in een speciale pan, de asperge pan.. totdat ik op de site van een collega van mij las dat ze een geweldig recept had van een kok waardoor de smaak van de asperges beter behouden bleven omdat je het vocht niet verloor.

Dus dat heb ik een keer geprobeerd en ik ben om, de houtachtige smaak van de asperges blijft bewaard en ze hebben veel meer smaak.. gevolg is wel dat je urine toch wat langer naar  de zwavel ruikt maar dat heb ik er graag voor over.. 

De methode is heel eenvoudig, als je ze ongeschild hebt gekocht moet je ze nog wel even schillen, dan leg je ze op een stuk aluminium folie en dan doe je er wat olijfolie op, je pakt het pakje dicht, zodat er geen lucht meer bij kan en dan leg je het pakketje met de asperges en de olie in een oven van 175 graden voor anderhalf uur, in het midden. ik doe vaak 200 graden en dan iets korter omdat ik niet het geduld heb om te wachten.

Ondertussen kun je je eitjes koken, je geraspte kaas maken of uit het zakje halen, je krieltjes koken etc, eventueel voor de carnivoren onder ons, de plakken ham van de het varken snijden etc. kortom je hebt ineens tijd over.. want dit hoeft niet allemaal in een hurry moment want je hebt tijd, je kan ondertussen al de boter klaarleggen voor de botersausje die je maakt in een pannetje, ik neem altijd wel roomboter hiervoor anders vind ik het smaakloos.

Nou als de tafel feestelijk is gedekt, dan haal je na de anderhalf uur je asperges uit de over, heet, pakt het uit, nog heter door het ontsnappende lucht, en leg je ze leuk op je bedje van ei en kaas en daarna dek je het nog even af met een laagje ei en kaas, eventueel met peterselie erbij,., dan de botersaus, die je ondertussen hebt verwarmd over het geheel gieten.. dan nog de krieltjes erbij op het bord en klaar

ik zeg genieten van het leven met dit recept.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten