twee weken geleden ben ik begonnen met het kleine schimmendoek, dit is gewoon een oud laken dat aan een plank vast zit en dat dan een soort van televisie scherm lijkt waar achter je schimmen kan maken.
Ik begin altijd met ze te laten zien van voorwerpen waarvan ze moeten raden wat het is, de verbazing dat ze door de schaduw iets heel anders zien dan wat het is maakt het extra leuk altijd. De leerlingen vallen van de ene verbazing in de andere.
Daarna mogen ze zelf met hun handen dierenfiguren maken, de leerlingen vinden het altijd weer leuk en veranderen van jonge pubers in kleine kinderen prachtig.
Afgelopen week ben ik begonnen met les 1 van het schimmenspel met het grote doek. Een primeur voor mij, mede omdat ik voor het eerst dit in mijn nieuwe lokaal doe, vorig jaar kon het niet wegens de lockdown maar ook wegens te kleine groepen en het verplicht 1,5 meter afstand van zowel de docenten als de leerlingen, dus dat viel toen in het water helaas. Maar dit jaar dus wel. het was loei spannend voor mij, ten eerste of het grote doek wel kon hangen en of hij daarvoor wel stabiel genoeg was, stevig genoeg en niet uit de muur zou schieten, maar dat ging allemaal goed gelukkig.
De lessen zijn voor de leerlingen altijd weer een openbaring, eerst doe ik iets met blokken waarachter een leerling zit die dan langzaam om hoog komt, eerst zonder muziek dan met de muziek van Orff en uiteindelijk met de muziek van Puchini,
Daarbij vertel ik dan over wat voor invloed muziek heeft bij een film, bij voorstellingen. Zoals zet muziek van Jan Smith of , de gruwel van nu Suzanne en Freek onder een horror film de film is minder eng, maar zet je horror muziek onder een liefdesfilm dan heb je iets bijzonders dan word als ze gaan zoenen het ineens heel erg spannend.
Daarna komt de operatie, een scene waarbij twee leerlingen mee doen, 1 leerling ligt op zijn rug als patient de andere gaat opereren. Erg gaaf zeker met de muziek van LA PAT, Balla/Dondola mi prachtig muziek om daarbij te gebruiken.
Daarna doen we nog wat dingen met groot en klein, met een eng dier maken en de monnik in de rots
De leerlingen gaan daarna zelf wat doen, zoals lopen achter het doek, dan gek lopen, iets met een wandelstok doen, dan elkaar begroeten, uiteindelijk oosterse gevechtshoudingen nadoen in slow motion, en natuurlijk op het einde schijngevechten met elkaars schaduw.
Heerlijke lessen om zo te doen met deze gasten en elke klas geniet ervan.
De week erop gaan ze een vertelpanthomime maken achter het doek met iets van het schimmenspel wat ze moeten gebruiken, van te voren krijgen ze wat filmpjes te zien van Austin Powers, en uiteindelijk de laatste les voor de vakantie gaan ze dansen achter het doek met zelf gekozen muziekjes
kortom het worden heerlijke lessen de laatste weken voor de voorjaarsvakantie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten