Prachtige film waar ik weer in beland ben. zo bijzonder, ik heb deze film al vaker voorbij zien komen maar nooit gedacht deze moet ik zien, maar nu ik hem gezien heb vind ik het een bijzondere film en erg mooi ook, goed vorm gegeven en ook de strijd die er woed is prachtig, de innerlijke strijd van Noah aan het einde van de film, het maakt het af en mooi, toch verbaas ik me altijd dat de spelers ook in de film zulke mooie tanden houden.. dat de vrouwen niet ouder worden.. denk dat ze met wat betere grime werk zowel de tanden als het ouder worden geloofwaardiger kunnen laten lijken...
recensie van de film:
Regie: Darren Aronofsky | Cast:
Russell Crowe (Noach), Jennifer Connelly (Naameh), Anthony Hopkins
(Methusalem), Ray Winstone (Tubal-cain), Emma Watson (Ila), Douglas
Booth (Sem), Logan Lerman (Cham), e.a. | Speelduur: 138 minuten | Jaar: 2014.
Van
een beetje publiciteit is geen enkele filmstudio ooit vies geweest,
zelfs niet als het negatieve aandacht betreft. Vraag het maar aan Mel
Gibson. Om Darren Aronofsky's relaas van het verhaal van Noach, zijn ark
en de zondvloed was een heleboel te doen. Drie verschillende versies
werden aan een gelovig publiek in de Verenigde Staten vertoond, zonder
medeweten van de regisseur. Geen enkele versie kon de goedkeuring van de
christenen wegdragen. Het verhaal van aartsvader Noach komt ook voor in
de Koran en Torah, al is het hier minder gedetailleerd. Ook enkele
moslimlanden deden Aronofsky's spektakeldrama al bij voorbaat in de ban.
Aronofsky, die hier uitpakt met een voor zijn doen veel te
grootschalige speelfilm, had het waarschijnlijk nooit en bij niemand
goed kunnen doen. Zijn versie van het geloofsverhaal is een
twijfelachtig compromis van Bijbel, filosofische inslag en een hele
grote dikke duim.
Bulderend en met veel bravoure start Aronofsky's Noah
op. Met de eerste woorden van Genesis waarin er in den beginne niets
was en God, hier steevast aangeduid als 'De Schepper' of 'Hij', in zes
dagen de aarde in elkaar knutselde. En daarmee ook de mens, met al zijn
zonden en gelazer. De duivel in slangengedaante, Eva die de verboden
vrucht plukte en haar zoon Kaïn die zijn broer Abel van kant maakte; het
zijn beelden die te pas en te onpas in Noachs hoofd en dus in
Aronofsky's visie opduiken. Kaïn plantte zich voort als de verdorven tak
van de mensheid. Seth, de derde nakomeling van de eerste mensen stond
juist voor de goedheid van de mens. Uit hem komt jaren later Noach voort
die al als jong jochie wees wordt en het in zijn eentje moet zien te
rooien.
God
is klaar met het gedonder met de mens en besluit tot een grote
schoonmaak. In een aantal dromen en visioenen krijgt de volwassen Noach
door dat hij de man is die het plan van de Schepper moet uitvoeren. Er
is enkel nog een zetje van grootvader Methusalem nodig voordat bij Noach
het kwartje valt. Met vuur brand je alles plat, maar met water reinig
je de aarde, zo is de veronderstelling. Samen met zijn vrouw, zijn drie
zoons Jafet, Cham en Sem en de gewonde vondeling Ila besluit Noach zijn
roeping en lot te volgen door een enorme houten ark in elkaar te
knutselen. Hij krijgt hierbij hulp van versteende reuzen en stuit op
tegenstand van Kaïns nakomeling, de fictieve Tubal-cain.
Aronofsky
heeft er niet louter een religieuze hervertelling van willen maken, al
gaat hij wel aan de haal met traditioneel godsdienstige thema's als
schuld, boetedoening en vooral Noachs besef en schuldgevoel jegens zijn
schepper. Er wordt veel tijd geïnvesteerd in Noach als vader. Vrouw
Naameh hangt er zelfs maar een beetje bij; een weinig geëmancipeerde
keuze. Blijkbaar is Noach nogal wat tijd gegund om het immense vaartuig
samen met de reuzen te bouwen. Na een flinke sprong in de tijd heeft
Noachs oudste zoon Sem het aangelegd met Ila. Veel valt er niet van haar
te verwachten, want de jonge vrouw is onvruchtbaar. Aanvankelijk wil de
aartsvader, naast de vele diersoorten die aan boord vliegen, kruipen en
springen, ook de menselijke soort voor ondergang behoeden. Hij twijfelt
voortdurend aan dit besluit en dat is dan ook waar Noah, de vrije biopic, begint te zwabberen.
Er
moeten eigenlijk vrouwen worden geregeld voor de andere twee zonen,
maar de tijd begint te dringen en als de zondvloed zich aandient is het
gezin er eigenlijk helemaal niet klaar voor. Het karakter van de
titelfiguur begint dan vreemde kapriolen uit te halen. Noach verandert
van plichtsgetrouwe dienaar en liefhebbend familieman in een
fundamentalistische godsdienstwaanzinnige. Het is weliswaar een gewaagde
karakterontwikkeling, maar de uitwerking ervan laat door de drastische
kentering veel te wensen over. De sympathie voor Noach ebt in snel tempo
weg, zonder dat je echt je vinger op de omslag kan leggen. Dit alles
wordt overgoten door een esoterisch en soms zelfs zweverig sausje, dat
associaties oproept met Aronofksy minst geslaagde project, The Fountain. Wel weer gewaagd is de betoverende en beeldende wijze waarop de schepping en evolutie met elkaar verzoend worden.
Noah
is een combinatie van rampenepos, familiedrama en thriller. Er wordt
van alles bijgesleept om het moment van de grote goddelijke schoonmaak
zo dramatisch mogelijk in te leiden. Dit wordt gecompleteerd door
desolate woeste landschappen die in IJsland werden geschoten en een
overdaad aan computereffecten. Als drama over een man, zijn familie en
zijn missie weet Aronofsky door toedoen van zijn uitmuntende cast nog
wel te overtuigen, al laat de karakterontwikkeling veel te wensen over.
Als visueel spektakel is het zelfs uitermate wervelend en meeslepend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten