maandag 30 december 2019

300 kerstallen in de Crypte in een kerk...

Zondag 29 december was een prima gelegenheid om naar Haarlem te vertrekken met Ankie. We wilden de kerst in de crypte van de kathedraal bezoeken.

We hadden er zin in, het was stervens koud,  maar goed daar kun je je tegen kleden, tenminste als je dat dan ook doet.. ik dus niet. te dunnen sokken in te dunne schoenen.. Ooit was er iemand in mijn leven die vond je  maar pijn moest lijden, zelfs met te kleine schoenen als je ze mooi vind, maar zorg dat je er goed uitziet.. Gelukkig ben ik die fase al voorbij ( sterker nog die fase heb ik nooit gekend).. bij mij is het meer niet nadenken. . maar gewoon gaan en niet stilstaan bij handschoenen en dikke sokken.. zit niet in mijn systeem op de een of andere manier.. bizar gewoon.

De rit naar Haarlem ging snel,  we kletsen wat, nemen de kerstdagen door en voor we het weten.. zijn we op de plek van bestemming.. Dus dat ging goed

Nooit geweten van de Kathedraal in Haarlem, zeker niet dat hij onder de serie valt van veel belangrijke kerken zoals de Sacra de Familia in Barcelona.. nooit geweten.. leuk om te ontdekken... 

We kwamen binnen en konden met onze bank giroloterij VIP kaart zo doorlopen helemaal leuk.. ik blij en gelukkig. We konden ook de toren bezoeken, en wat zei ik, ondanks dat ik denk ik ong 150 squats in mijn benen had, als het er niet meer zijn, dat doen we. dat koste dan 2 euro maar ja daar ga je ook niet dood aan. Dus wij eerst door kathedraal, wat een mooi gebouw is dit. wat is dit genieten. mooie beelden en plaatjes. 

Om 2 uur mochten we naar boven naar in de vrouwen toren, de mannentoren was al vol, maar het zijn de zelfde torens alleen op verschillende plekken. van de ingang.. maar even hoog, even veel trappen. ong 250 als het er niet meer zijn. dus wij naar boven.. de benen moesten even wennen.. maar als je eenmaal loopt is het geweldig.. de tussen etages waren leuk om te ontdekken en even rond te kijken, men had daar ook heel aardig zitzakken neergelegd, al denk ik dat veel mensen die er op gaan liggen daar dan ook niet meer weg komen. maar toch. leuk bedacht.

Uiteindelijk waren we boven op de toren, nog steeds was niet erg warm je zou toch  denken vorst aan de grond is toch geen vorst in de lucht. nou geloof me het is daar ook koud.. mijn tenen bevroren er bijna af.. 

Daarna weer de 350 treden naar beneden.. dat gaat snel en goed. en een beetje klieren met elkaar , wat opmerkingen over en weer en voor je het weet ben je beneden. en is het leed geleden. maar wat was het mooi daar.

Daarna de crypte in waar dus 300 kerststallen stonden vanuit de hele wereld. zoals zo vaak sta je te kijken bij de eerst, je hebt alle aandacht, net als bij een expositie in een museum, je lees in het begin alles maar hoe langer je onderweg bent hoe sneller het gaat en hoe minder je leest, .sterker nog ik begin er al niet eens meer aan iets te lezen.. ik loop en zie.. en geniet.

Wel is het bijzonder hoe ieder land de kerststal naar zijn eigen traditie maakt, kleding woning etc. zo waren er kerststallen met een wigwam, met een iglo, maar ook in een schelp etc prachtig om te zien.
Ook de aankleding was prachtig en mooi bedacht..  ik heb er echt van genoten en de kerstkaart voor 2021 is nu ook al klaar. het idee is er.. had al iets gekocht om te gebruiken bij een kerstkaart.. dus  het kan worden gemaakt en in de bak gedaan zodat ik het alleen nog maar hoef op te sturen. dat werkt het beste..  en de flard is er ook al.... 

Daarna waren we erg verbaasd dat er geen kroeg in de buurt was van de kerk, dus dan maar in de auto terug naar Alphen waar Ankie kennis heeft gemaakt met de kniepertjes uit Groningen en mijn huis heeft bekeken.. ideaal.. 

Het was wederom een mooie dag met prachtige dingen  en mooie  indrukken..






























Geen opmerkingen:

Een reactie posten