zaterdag 30 november 2019

Bloemkool..... auotpet etc

Heel lang geleden ben ik ooit begonnen met het maken van kaartjes voor de ISK leerlingen waarop diverse dagelijkse producten staan in foto en in tekst,  en die ze moeten uitbeelden. Ik geloof namelijk erg in zien, horen, lezen en voelen, dat je daardoor woorden beter onthoud.

Dit jaar ben ik voor het eerst begonnen dat ik elke les begin met een rondje kaartjes en uitbeelden van voorwerpen, die ze dan moeten raden. Daarna moeten ze ze ook opschrijven met daarbij het voorwerp in hun eigen taal.
( leven google translate, die dan wel niet altijd het juiste laat zien maar het kan er mee door).

De leerlingen leren hier erg veel van en genieten ervan. 

Inmiddels kom ik er wel achter dat heel veel dingen die er inzitten toch wel achterhaald zijn zoals een mp3 speler. men heeft geen idee wat het is.. ik nog wel maar ja dat is de generatie. Dus heb ik besloten om weer eens de boel te  reviseren en nieuwe dingen te maken zodat het weer up to date is. Ook sommige voorwerpen kunnen wel wat moderner jasje gebruiken dus dan doen we dan ook maar.

Kortom er is werk aan de winkel. Ik ben heel druk momenteel met het knippen en plakken van foto's met name uit de reclame folders en het gaat hard. zo hard dat ik soms denk dat ik wel een soort van tweede bak kan maken

Het mooie van deze kaarten is dat ik ze dus op heel veel verschillende manieren kan gebruiken.
Soms gebruik ik ze als een spel tussen twee teams. Dan moet de ene team voor het andere team het woord uitbeelden, en als die het goed hebben, dan krijgen ze een punt.
Soms laat ik dan de dobbelsteen bepalen hoeveel punten ze krijgen, soms mogen ze kiezen, ik heb dan enveloppes met punten en dan kiezen ze als ze winnen houden of verliezen..  de punten zitten tussen -500 tot + 500.

Het geeft vaak een prachtige dynamische les het is gewoon genieten.

Ook komen er soms woorden voor die ze wel kennen maar niet precies weten hoe ze dat moeten zeggen dan krijg ik prachtige uitdrukkingen zoals bij het fietsstoeltje.. dat is ineens een stoel voor de fiets.

Of zoals ze dingen uitbeelden. een IJsbeer, is een beer en dan gaan ze zitten en zeggen ze brrr.. en doen alsof ze het koud hebben.. het antwoord ook geweldig een kouweer..

of inderdaad bloemkool, ik geef je het te doen. en wat doen zij.. juist ze beelden een rondje uit op de grond. een soort van bal. pakken ze op en gaan er aan ruiken en doen dan het eet gebaar en iedereen weet meteen wat het is.

Kortom ook bij drama word voor de ISK gewerkt aan taal en woordenkennis... en het werkt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten