woensdag 13 juni 2018

Gedragsproblemen in de klas

Vandaag ben ik naar Driebergen-Zeist afgereisd, om een conferentie bij te wonen over gedragsproblemen in de klas.

Dit is een specialisatie van mij op school, ik ben daar bezig om mezelf daarin te ontwikkelen, tevens is het zo dat ik me erg bezig hou met agressie in de klassen, begeleid ik een aantal leerlingen die  soms agressief kunnen reageren, door met ze te praten en ze te wijzen op hun gedrag, maar ook om ze te wijzen op hoe het anders kan, komen ze tot inzicht en blijkt dat het beter gaat.

Natuurlijk kan je niet verwachten dat dit gedrag binnen een week of een maand is veranderd, wat sommige collega's wel verwachten dat het meteen opgelost  is, of de gesprekken met mij gebruiken als een soort van dreigement, omdat het niet helemaal loopt zoals zij graag willen dat het loopt, en dus dat maar zeggen.. ik vertel het aan ....

Daar heb ik meteen al een stokje voor gestoken, ik ben geen dreigement ik ben er om hun vertrouwen te winnen en er voor te zorgen dat ze zich goed gaan voelen en dat het goed gaat, om de oorzaak van hun angst, hun ongenoegen boven tafel te krijgen en daar mee aan de gang te gaan.

De weg er naar toe was al een opgave, de weg lag open en dus lastig om te gaan. Bij aankomst was het meteen raak ik zag dat ik een verleerde sessie had gekozen, dus snel omgezet naar wat ik wel wilde namelijk voor komen en begeleiden van spanning en agressiegedrag  bij jongeren. Leek me zinvoller .

De eerste spreker opende wel mijn ogen gedrag dat ik herken bij leerlingen en zeker het opstandige , de agressie. Bij sommige leerlingen al kan ik het nog niet helemaal plaatsen maar dat komt wel kost altijd wat tijd is mijn ervaring, het moet even landen en zakken. Het is grappig om
Te ontdekken dat er veel meer achter zit dan het stickertje ADHD, odd, cd en ADD , zeker als je ze uit elkaar kan haken. De ontdekking dat het zich kan ontwikkelen op 4 jarige leeftijd en ook op 13 jarige leeftijd is voor mij een soort van eyeopener.

Ben benieuwd naar de tweede spreker, doe meer ingaat op gedrag en de gevolgen. Ook deze spreker wist de spijkers op zijn kop te slaan. De gedachte dat we probleemgedrag kunnen vergoeielijken door te verwijzen naar een thuissituatie of naar een stoornis slaat nergens op, gedrag kan je veranderen en sturen, corrigeren etc.

De pauze afschuwelijk, heerlijk eten maar het gezelschap wat bij mij kwam zitten, ook
Een drama docent van het vrouwelijk geslacht, mijn hemel wat een boze teleurgestelde en zeikrige dame. Bij alles negatief reageren,  alles was fout op haar school, ze was al op non actief gezet geweest, ze was al aangesproken op haar gedrag, kortom het was allemaal onrecht.. en ze bleef in de slachtofferrol zitten, op mijn opmerking of ze het onderwijs nog wel leuk vond zei ja zeker.... ik heb een prima baan, minimale inzet veel geld... waarop ik subtiel zei, als het ten koste gaat van jouw levensvreugde moet je misschien eens gaan nadenken of je dit wil wilt. Geld maakt ook niet alles goed.  Ze was stil , mijn opmerking dat ik meer lol had in mijn werk viel ook heel erg verkeerd. Kortom ze was boos en zuur... verschil in het bordje eten was ook al duidelijk ik had vooral gezonde en zoete dingen... zij zure dingen, zure komkommer, artisjok, augurken op het zuur en noem maar op...
Nadat ze nog een opmerking maakte, heb ik maar mijn bordje opgepakt en heb ik vriendelijk gezegd dat ik ergens anders ging zitten omdat ik vond dat ons contact nou niet echt iets was waar ik veel vreugde uit  haalde.

Misschien niet echt taktvol maar wel duidelijk.. de middagsessie was erg gaaf, wat een goede spreker hadden we, veel inhoudelijk, maar ook mooie en goede handvatten waarmee je beginnende agressie kan ontdekken en wat je dan vrij snel kan tackelen.. kortom een zinvolle middag en vooral leuk.

gelukkig op de terugweg 1 kleine file.. stelde niet veel voor dus ik was keurig om half 5 thuis en superblij dat ik toch met de auto was gegaan en niet met de trein..



Geen opmerkingen:

Een reactie posten