zondag 16 november 2014

moeders krijgt visite

Al een hele tijd geleden afgesproken om met vriendin Kitty een keer naar mijn moeder te gaan. Uit mijn verhalen was ze erg nieuwsgierig geworden naar mijn moeder hoe die nu echt is. Nou ze is er achter gekomen dat geen woord gelogen is over wat ik schrijf over haar. Om 10.00 stond Kitty aan de deur en begonnen we aan onze tour door Nederland, de 5 provinciën dag , via Zuid-Holland, Utrecht, Overijssel, Drenthe om in Groningen te komen. Kitty had de primeur voor een  6 provinciën dag .Een rit van ongeveer 2, 30 uur om in Musselkanaal aan te komen ,met veel regen onderweg. In Musselkanaal zijn we eerst even naar Mussel gereden om te kijken naar het huis waar mijn moeder vroeger heeft gewoond, naar waar ik ooit ben opgegroeid en gewoond heb, de school die ik daar bezocht heb, om uiteindelijk bij mijn moeder te komen in Musselkanaal. Kitty had voor mijn moeder een paar prachtige rozen meegenomen en een mooi stukje voor op de tafel. Mijn moeder is meteen om, dat zag ik al en voor ik het wist zaten deze twee dames heerlijk te kletsen over van alles en nog wat, en hadden de dikste lol samen. Mijn moeder vertelde stukjes over haar verleden. De dag dat ze mijn vader ging trouwen, ging ze de avond voordat ze ging trouwen het huis uit bij mijn oma, mijn oma was katholiek en mijn vader hervormd, dus dat kon beslist niet samen gaan, dus mijn oma was tegen. Toen mijn moeder de vrijdag voordat ze op zaterdag ging trouwen het huis ging, kreeg ze een hele lange nachtpon mee en een stapeltje ondergoed. Dat was het, denk even aan de tijd van nu wat de kinderen mee krijgen. Ze kreeg de woorden mee, "Van af nu trek ik mijn handen van je af", ik bedoel maar, zo ging dat, en gelukkig is mijn moeder goed terecht gekomen en heeft ene pracht leven gehad met mijn vader en nu ook in haar eentje. Ze vertelde geweldige verhalen over oa een vrouw wiens benen afgezet waren en dat de zoon van die vrouw een schoenenwinkel in ging met de protheses  en zei dat hij schoenen nodig had voor zijn vrouw, en dat ze wel een beetje mochten knellen want dat voelde ze dan toch niet. Slap van de lach vertelde ze dit dan. Heerlijk. Tevens had ze een prachtige lunch verzorgd met speltbrood, met diverse soorten kaas en heerlijke Chinese tomaten soep die ze had gehaald, en zoals altijd veel te veel.  Na een vreselijk gezellige middag gingen we terug naar het lage Westen, wederom ons 5 of 6 provinciën route volgend om veilig aan te komen gelukkig. Het was een heerlijke dag, gezellig onderweg, het is toch leuker met iemand te rijden dan alleen en het is zeker de moeite waard om te zien dat het plein voor mijn moeders flat ineens zo mooi is geworden, de lampen die in de avond aan gaan krijgen hun stroom door windenergie, zo gaaf bedacht en gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten