dinsdag 4 november 2014

echtscheiding een verbindende thema


Nee geen paniek, ik ga niet scheiden en troost je ik heb geen partner en ik zal ook nooit trouwen. Afgelopen maandag had ik een bijscholing over een kind in een echtscheiding, en hoe als school om te gaan met deze kinderen. Vol enthousiasme ging ik op weg naar het plaatsje Vught, ik weet niet of het een leuk plaatsje is, ik ben slechts gekomen tot het van de valk restaurant dat aan de rand van dat dorp je ligt. Er zijn wel twee hotels dus kennelijk is het wel een dorpje wat in trek is. Wat moet je anders met twee hotels. Kortom na een uur goed gemutst onderweg naar deze bijscholing, kwam ik ruim op tijd aan. Onderweg geen files en geen gedoe, en me keurig aan de snelheid houdend is het een prima rit. Bij aankomst even een kop thee en dan de zaal in, als je alleen bent, is het vaak wat lastiger omdat je geen bekenden ziet. Opvallend is wel dat er dit keer ook weer hoofdzakelijk vrouwen zijn met af en toe een verdwaalde man. De bijscholing begon met een inleider die ik niet sterk vond, hij probeerde het leuk maar raakte niet de kern waar het om ging. Daarna kregen we een ervaringsdeskundige ( ik vind dit een prachtig woord voor diegene die net als jij gewoon iets mee maakt maar dan met je meteen ervarings deskundige) Deze meneer, was ook leerlingbegeleider, dus dat was een mooie bijkomstigheid. Helaas liet zijn zangkwaliteit wat te wensen over, maar het zal aan mij liggen, ik werd misselijk van de zelfverheerlijking van deze man. Hij was naast docent ook leerlingbegeleider, en bezong hoe goed hij dit deed naar de kinderen toe. Ik heb daar altijd vreselijk veel moeite mee, jezelf zo in de picture zetten omdat je vind dat je het zo goed doet. Ik weet niet of ik de enige ben, maar de dames die daarna kwamen hebben in hun verhalen wel tig keer genoemd hoe geweldig dit lied ze heeft geraakt, hoe diep het van binnen zit. De eerste spreekster, was een dame die ook ervaringsdeskundige was maar zij had een website opgezet maar ook een hele stichting voor kinderen van gescheiden ouders Villa Pinedo. Een site waar zowel ouders als kinderen terecht kunnen. Ik vond het een leuk idee, wel jammer dat zowel deze als de volgende spreekster steeds hier naar verwezen, en het dus eigenlijk een soort verkapte reclame en introductie was van deze site. Na de tweede dame, die wel wat meer zinvols had te vertellen, en je hoor ook een ervaringsdeskundige, had ik al gezegd dat ze een ervaringsdeskundige was, viel me op dat inderdaad Villa Pinedo wederom werd genoemd en nog eens genoemd en ja hoor nog een keer. Het meest bijzondere vind ik wel dat de ervaringsdeskundigen hun ervaring als waarheid verkondigen, er word meteen gezegd dit moeten jullie zo doen en zo aanpakken. Ik vind dat moeilijk, omdat ik denk dat het per kind verschillend is. Als ik de ervarings deskundige mag geloven dan is het voor ons als docenten zo eenvoudig we hoeven alleen maar te vragen aan een kind van gescheiden ouders hoe het gaat en daardoor laten zien dat we het kind zien, erkenning geven, maar dat is volgens mij iets wat heel normaal is in het onderwijs, of normaal zou moeten zijn. Kortom het was een beetje kromme tenen werk. De pauze ging goed, daarna nog een lezing over een boek wat is geschreven, die we ook meekregen, aan het einde. Ik vond het een aardige lezing met een mooi filmpje over loyaliteit,  die helaas niet te downloaden is. Het was onderhouden dat wel, een brief kregen we mee van een gescheiden kind aan de leerkrachten, ook het boekje kregen we mee. Achteraf denk ik dat het een verkapte boekpresentatie en website presentatie is geweest en dat vind ik jammer. Natuurlijk heb ik er wel het nodige uitgehaald maar het had naar mijn idee beter gekund en veel betere sprekers had misschien iets meer opgeleverd. De rit naar huis was lang, veel file, dus onderweg snel broodjes gehaald omdat ik anders niet op tijd zou zijn voor de avond klus die ik moest geven..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten